Mari ikut blog ini

Sunday, 10 October 2010

Kenapa begitu?

Salam

"Xleh jadi ni, balik ni kena tulis jugak kat blog nih", bisik aku di dalam hati ketika melihat beberapa peristiwa dan ketemu beberapa orang melayu ketika berada di Pasar Tani aka Gepps X, Adelaide.

Semuanya bermula secara tidak dirancang oleh ku, namun ketentuan Allah siapa yang tahu?
Malam tadi ada usrah di Meredith (rumah Naqib aku). Kehadiran ahli usrah amatlah memberangsangkan. Tahniah La_Tahzanis. Arshad memberikan tazkirah pendek mengenai penciptaan manusia. Sound familiar? Yes, indeed it is. Antara tajuk awal yang aku pelajari ketika mula berjinak-jinak dengan alam usrah ini.

"Selama ni kita selalu berbicara mengenai benda-benda lain yang kita anggap besar seperti masalah ummah, politik di tanahair, kekacauan di Palestin, dll, jadi apa kata malam ni kita bercakap mengenai satu, satu perkara yang kecik sahaja bunyinya tapi adalah besar nilainya".Kata Arshad.


Friday, 8 October 2010

Menghadapi ujian?bersabarlah sahabat

Kadangkala Allah sembunyikan matahari, Dia datangkan petir dan kilat. Kita menangis dan tertanya-tanya, kemana menghilangnya sinar. Rupa-rupanya Allah nak hadiahkan kita pelangi. 

Salam, 

tersenyum aku apabila terbaca ayat di atas. Benar sungguh jika hendak dibicarakan mengenai ayat ini. Kadang-kala kita diuji dengan sedikit kepayahan, assignment bertimbun-timbun, Bantal kucing yang kita peluk tiap-tiap kali kita tidur hilang, sakit sana sakit sini, Xreti nak jawab soalan tutorial dan berbagai-bagai lagi. Bagi yang kurang sabar sikit tuh, mula la nak meradang. Angin satu badan, mula la bertempik xtentu pasal. Habis orang-orang yang berada disekeliling menjadi mangsa.

Bagi yang penyabar sikit, mereka beristighfar, muhasabah diri. Cuba juga menyelesaikan masalah itu walaupun mengambil masa yang lama. Teringat pada artikel  yang aku kongsikan sebelum ini tentang golongan-golongan manusia dari segi tahap kemarahan (rujuk). 

Beruntung sungguh mereka yang berada di golongan yang aku rasa terbaik iaitu golongan yang dimana lambat marahnya dan cepat sejuk.

Allah tidak memberati seseorang melainkan apa Yang terdaya olehnya. ia mendapat pahala kebaikan Yang diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan Yang diusahakannya. (Mereka berdoa Dengan berkata): "Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau mengirakan Kami salah jika Kami lupa atau Kami tersalah. Wahai Tuhan Kami ! janganlah Engkau bebankan kepada Kami bebanan Yang berat sebagaimana Yang telah Engkau bebankan kepada orang-orang Yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! janganlah Engkau pikulkan kepada Kami apa Yang Kami tidak terdaya memikulnya. dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkanlah dosa kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; oleh itu, tolonglah Kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum-kaum Yang kafir"  (Al Baqarah ayat 286)
Sungguh bertepatan sekali ayat diatas dengan maksud surah diatas. Selain itu, Allah mendatangkan sesuatu ujian tu bukannya kerana saja-saja je, ke nak main-main ke. never!.


Adakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan,"kami telah beriman" sedangkan mereka tidak diuji? (Surah Al-Ankabut ayat 2)

Jadi bersyukurlah disamping bersabar menghadapi sesuatu ujian itu, kerana itu tandanya bahawa Allah masih sayang pada kita. Diakhir ujian itu, pasti, akan kita berasa puas setelah kita berjaya menghadapi sesuatu ujian itu.

Jangan marah-marah. Live life to the fullest (betul ke?). Senyum sokmo! 

Wassalam

Thursday, 7 October 2010

Blog berabuk!

Salam,

Rasa2 nya dah lama beno xupdate blog. minggu sebok la katakan.yeke sebok? entah la.
Xpe2, nnt this weekend mau update ini blog. kasi meriah sikit. bagi segar sikit. sembur perfume.yeay!

Tuesday, 28 September 2010

Jawapan kepada ketidakpastian?: Perasaan was-was

Salam,

Masuk hari ni, dah 2 hari berbengkel/workshop di TAFE Panorama.
Sehari sebelum bengkel ni bermula, iaitu pada hari ahad, aku ada bertanyakan mengenai bengkel ini kepada seorang kawan yang telah pon selesai menjalani workshop ni pada minggu lepas. Antara persoalan yang aku kemukan adalah mengenai bagaimana hendak ke lokasi? Apa yang perlu dibawa? Apa yang akan dibuat disana? dan lain-lain perkara.

Sedang kami asyik berbalas sms, tiba-tiba beliau telah memberitahu sesuatu perkara yang kurang enak didengari.

Jeng3x, cuba teka apa yang kurang enak itu?

Beliau ada menyatakan bahawa ketika kelas 'welding', pihak TAFE akan bekalkan pelajar dengan satu jacket dan sepasang glove yang diperbuat daripada kulit. Beliau menimbulkan perasaan risau dan ragu-ragu mengenai jenis kulit yang digunakan. Beliau turut mengesyaki bahawa haiwan yang telah diambil kulitnya itu mungkin sekali adalah khinzir (pig's skin). Macam mana beliau muncul dengan pandangan itu?mungkin setelah beliau telah menjalankan beberapa proses penyiasatan terhadap jacket dan glove itu? Allahualam. Aku tiada disitu ketika beliau berada disitu.

Jadi, timbullah perasaan yang kurang selesa dalam diriku. Hari itu hari Ahad. "esok dah start workshop nih, cmne ni?knpem ke kulit ba*i nih? Geli r cmni.... bla3x...bla3x"

Hari Isnin tu, tiba di rumah dalam kol 2 pagi. Mamai habes.
Bangun pagi tu, masih rasa ngntok lg. pening sikit2. lps solat subuh, g mandi terus. Dalam keadaan hati resah gelisah, aku bertolak ke Panorama bersama Afifi dan Hasnor. Naik keta.

Di pendekkan cerita, tibalah masa untuk kelas welding. Gulpp. Telan air liur kuat2. Demonstrator suruh g amik glove and jacket yg tersadai disitu. Katanya untuk safety. Mmg btol pon. Xkan saja2 nak pakai.
Nak x nak, aku pakai jugak.sarung jugak dua2 benda yang berstatus was-was itu. Aku pon sambil pakai tu usha2 r jugak tgk2 kalau ade benda yg meragukan pada pakaian tuh. Seem fine. Ok stop menyiasat. Pakcik tu dah panggil.

Pastu mulalah melekatkan besi dgn besi, buat bentuk ni, bentuk tu. Dalam hati, igt nak tanya pakcik demo 1 ttg asal usul keturunan glove and jacket tuh. Pastu asyik punya bermain dgn 'pistol' welding tuh, pastu bila balik lupe plak. Aiseh. Xpe2, lek lu. Jangan was2, esok knpemkan.

Keesokan harinya(hari ini: selasa). Pergi ke tempat yang sama. Buat welding lg. Kali ni dah nekad nak tanye. habis lecture pagi sebelum workshop, tggu sume budak2 lain keluar kelas dulu. Pastu aku g menghampiri pakcik demo 2. "Pakcik, nak tanye sikit boleh x? sarung tgn dan jaket kulit tu buat dari kulit apa ye? kulit ba*i ke?lembu ke?binatang pe ye?". Pakcik demo 2:" Pakcik pon kurang pasti, tapi kalau xsalah pakcik rasa kulit lembu. Adik ni kenape?". Aku :" Owh xde pape, saje je tnye. Thx!".

End of story, xyah nak siasat detail2 lagi. Kalau bukan sebab wujud keraguan dalam hati ni, knpem2 aku x g tanye. 

lecturer aku, Mr L pun pernah pesan, islam tak galakkan umatnya untuk siasat berlebihan untuk mencari kesahihannya. contohnya, cafe di KBU (untuk pelajar di KBU). kalau di situ sudah ada cop halal jakim, maknanya halal la untuk kita makan walaupun cafe itu dijaga oleh abang chinese one thirtyy... 

jangan pergi sibuk-sibuk nak check apa yang menjadi kandungan makanan dan cara memasaknya, termasuk la siapa yang masak. tapi, ada tapinya! tiba-tiba la suatu hari, kita ada dengar cerita dari orang yang BOLEH dipercayai yang cafe KBU ni menggunakan ayam yang tidak disembelih secara islam atau sumber lain yang tidak halal, ha! time ni lah baru kita dibenarkan siasat sebetulnya. untuk check sama ada betul atau tidak cerita tu.

ada satu kisah, umar al-khattab dan seorang lagi sahabat sedang berjalan dan melalui sebuah rumah. tiba-tiba, bajunya terkena air yang datangnya dari mizab ( laluan air hujan dari atap). maka, sahabat terus memanggil tuan rumah untuk bertanya air itu dari mana datangnya dan risaukan sama ada air itu mutanajjis atau tidak.

sebelum tuan rumah sempat menjawab soalan sahabat, saidina umar sendiri yang menjawab dengan menyatakan, tidak perlu disiasat air itu mutanajjis atau tidak. selagi ianya kelihatan seperti air biasa, kita boleh anggapnya bukan air mutanajjis. 
Haa, so kalo benda apa2 tu usah2 la rajin sgt dok g siasat. Tapi lain ceritanya kalau macam ada dengar dari sumber yang dipercayai, baru g siasat.  
kita selalu was-was sama ada betul ke tidak ke dah lakukan ibadah tu. kadang-kadang kita terlupa yang kita dah cukup buat sunat 3 kali bagi setiap langkah mengambil wudhu'. sebab itu kita selalu berwudhu berkali-kali, dengan niat untuk memastikan kita benar-benar melakukannya. begitu juga dengan angkat takbir berserta niat dan bacaan ayat al-quraan dalam solat. kita was-was. kita sudah niat dan takbir dengan betul atau tidak. sehinggakan berkali-kali kita bertakbir. kalau seorang, boleh tahan lagi tapi bila kita mengimamkan solat perkara ini menjadi masalah besar. macam mana imam boleh terangkat takbir banyak kali. pening kepala makmum. kita mengulangi ayat al-quraan yang sama berulang kali kerana mahu membetulkan cara bacaan kita. ditegaskan, kita bukan hendak bertilawah tapi disyaratkan untuk qiraah iaitu membaca ayat al-quraan.

sunnah rasulullah untuk menghilangkan rasa was-wasnya setiap kali berhadas kecil ialah baginda akan merenjiskan air pada seluarnya sehingga ada banyak tompok-tompok air kecil. ini adalah kerana dikhuatiri, satu ketika nanti apabila terlihat tompok air kecil selepas berhadas kecil, kita akan was-was sama ada ia najis atau hanya tompok air.
- Aku melayari internet pagi tadi untuk mencari maklumat mengenai perkara ni, dan sebab tu terlambat sikit pagi tadi untuk bertolak keluar rumah. Sorry ye Hasnor and Perng!

p/s: Tadi time sedang ber-welding, ttiba aku rasa macam bosan plak. jadi aku pon buat benda kat bawah ni:


Mula2 igtkan nak buat atas sekeping besi je, sekali ade kantoi2. Jadi kene gabung dua keping besi. Ngeh3x. 

p/s 2: Mohon ampun kalau terdapat sebarang kesilapan dalam perkongsian ni, ilmu pon cetek. Tapi cuba jugak untuk memberi manfaat kepada yang lain. Mohon diperbetul sekiranya ada yang tersilap atau terkurang

Thursday, 23 September 2010

Kurang sihat



Salam,

Beberapa hari ni badan rasa kurang sedap. Asyik batuk-batuk. Tekak rasa kering.

Ditambah pula dengan selesema. Juga asyik bersin. Hidung rasa berhingus.

Ya Allah berikanlah aku kesihatan tubuh badan agar dapat aku menjalankan urusahan seharianku dengan lebih baik dan lancar. Ameen.

Wednesday, 22 September 2010

Keluhan seorang mad'u

Salam

Sumber: iluvislam

"Akhi, dulu ana merasa semangat saat-saat aktif dalam dakwah. Tapi, kebelakangan ini rasanya semakin terasa hambar. Ukhuwah makin kering-kontang, bahkan ana melihat ternyata banyak ikhwah pula yang aneh dan pelik!"

Begitu keluh kesah seorang mad'u kepada murabbinya di suatu malam. Sang murabbi hanya terdiam, mencuba terus menggali semua kegelisahan dalam diri mad'unya.

"Lalu apa yang ingin anta lakukan setelah merasakan semua itu?" Sahut sang murrabi setelah sesaat termenung seketika.

"Ana ingin berhenti saja, keluar dari tarbiyah ini. Ana kecewa dengan perilaku dan sikap beberapa ikhwah yang tidak Islami. Juga dengan organisasi dakwah yang ana geluti; kaku dan sering mematikan potensi anggota-anggotanya. Jika terus begini, lebih baik ana bersendiri saja."

Ikhwah itu berkata.

Sang murabbi termenung kembali. Tidak kelihatan raut terkejut daripada wajahnya. Sorot matanya tetap kelihatan tenang, seakan jawapan itu memang sudah diketahuinya sejak awal.

"Akhi, bila satu kali anta naik sebuah kapal mengharungi lautan luas. Kapal itu ternyata sudah rosak. Layarnya banyak berlubang, kayunya banyak yang reput, bahkan kabinnya penuh dengan sampah bauan kotoran akibat manusia. Lalu apa yang anta lakukan untuk tetap sampai pada tujuan?" Tanya seorang murabbi dengan kiasan yang mendalam maknanya.

Sang mad'u terdiam berfikir. Tak kuasa hatinya mendapat umpan balik sedemikian tajam dengan kiasan yang amat tepat.

"Apakah anta memilih untuk terjun ke laut dan berenang sampai tujuan?" Sang murabbi mencuba memberi jawapan kepadanya.

"Bila anta terjun ke laut, sesaat anta akan merasa senang. Bebas dari bau kotoran manusia, merasakan kesegaran air laut, atau bebas bermain dengan lumba-lumba. Tapi itu hanya sesaat. Berapa kekuatan anta untuk berenang sampai tujuan? Bagaimana bila ribut datang? Dari mana anta mendapat makan dan minum? Bila malam datang bagaimana anta mengatasi hawa dingin?"

Serentetan pertanyaan dihamparkan di hadapan sang ikhwah tersebut. Tidak semena-mena, sang ikhwah menangis tersedu-sedu. Tak kuasa hatinya menahan kegundahan sedemikian. Kekecewaannya kekadang memuncak, namun sang murabbi yang dihormatinya justeru tidak memberi jalan keluar yang sesuai dengan keinginannya.

"Akhi, apakah anta masih merasa bahawa jalan dakwah adalah jalan yang paling utama menuju redha ALLAH SWT?"

Pertanyaan yang menghujam jiwa sang ikhwah. Ia hanya mengangguk.

"Bagaimana bila ternyata kereta yang anta bawa dalam menempuh jalan itu ternyata rosak dan bermasalah? Anta akan berjalan kaki meninggalkan kereta itu tersadai di tepi jalan atau mencuba memperbaikinya?" Tanya sang murabbi lagi.

Sang ikhwah tetap terdiam dalam esakan tangis perlahannya. Tiba-tiba ia mengangkat tangannya.

"Cukup akhi, cukup. Ana sedar. Maafkan ana, InsyaALLAH ana akan tetap istiqamah*. Ana berdakwah bukan untuk mendapat pingat kehormatan atau agar setiap kata-kata ana diperhatikan. Atau ana mendapat nama di sisi manusia. Biarlah yang lain dengan urusan peribadi masing-masing. Biarlah ana tetap berjalan dalam dakwah dan hanya Allah swt sahaja yang akan membahagiakan ana kelak dengan janji-janji-NYA. Biarlah segala kepedihan yang ana rasakan jadi pelebur dosa-dosa ana."

Sang mad'u berazam di hadapan sang murabbi yang semakin dihormatinya. Sang murabbi tersenyum.

"Akhi, jama'ah* ini adalah jama'ah manusia. Mereka adalah kumpulan insan yang punya banyak kelemahan dan kekurangan. Tapi di sebalik kelemahan itu, masih amat banyak kebaikan yang mereka miliki. Mereka adalah peribadi-peribadi yang menyambut seruan Allah untuk berdakwah. Dengan begitu mereka sedang berproses menjadi manusia terbaik pilihan ALLAH SWT."

"Bila ada satu dua kelemahan dan kesalahan mereka, janganlah hal itu meresahkan perasaan anta. Sebagaimana ALLAH SWT menghapus dosa manusia dengan amal baik mereka, hapuslah kesalahan mereka di mata anta dengan kebaikan-kebaikan mereka terhadap dakwah selama ini. Kerena di mata ALLAH SWT, belum tentu antum lebih baik dari mereka."

"Futur, mundur lemah atau bahkan berpaling menjadi lawan bukanlah jalan yang masuk akal. Apabila setiap ketidakkesepakatan selalu diselesaikan dengan jalan itu; maka apakah dakwah ini dapat berjalan dengan baik?" Sambungnya panjang lebar.

"Kita bukan sekadar pemerhati yang hanya berkomentar. Atau hanya pandai menuding-nuding jari kerana sesuatu kesalahan.Mencari kelemahan orang lain dengan mendgengar fitnah .Kalau hanya itu, orang kafir pun boleh melakukannya. Tapi kita adalah dai'e. Kita adalah khalifah. Kitalah yang diberi amanat oleh Allah swt untuk menyelesaikan masalah-masalah di muka bumi. Bukan hanya membongkarnya, yang menjadikan ia semakin meruncing dan membarah.Bukanlah hakikat dakwah mencari lopong-lopong yang terhasil daripada kelemahan da'ie lain tapi anta perlu terus kerja amal islami walaupun kadang-kadang ada khilaf antara ikhwah sendiri.Seperkara lagi, banyaknya jema'ah di muka bumi ini bukan bermakna mereka berbalah.Hakikat sebenar khilaf adalah rahmat bagi sebuah ummah.Masakan kita manusia yang kreatif hanya akan tertakkhluk atau berada dalam satu lingkungan dakwah saja.Lain jemah lain mantajnya tetapi sedarlah bahawa kita bersama berada di landasan mencari redha ALLAH. "

Sang mad'u termenung sampai merenungi setiap kalimat murabbinya. Azamnya kembali menguat. Namun ada satu hal yang tetap bergelayut di hatinya.

"Tapi bagaimana ana boleh memperbaiki organisasi dakwah dengan kemampuan ana yang lemah ini?"

Sebuah pertanyaan konstruktif akhirnya muncul juga.

"Siapa kata kemampuan anta lemah? Apakah Allah swt menjadikan begitu kepada anta? Semua manusia punya potensi yang berbeza. Namun tak ada yang mampu melihat bahawa yang satu lebih baik dari yang lain!" Sahut sang murabbi.

"Bekerjalah dengan ikhlas. Berilah kerjasama dalam kebenaran, kesabaran dan kasih sayang pada semua ikhwah yang terlibat dalam organisasi itu kerana peringatan selalu berguna bagi orang yang beriman. Bila ada sebuah isu atau fitnah, tutuplah telinga anta dan bertaubatlah. Singkirkan segala prasangka anta terhadap saudara anta sendiri."

Malam itu sang mad'u menyedari kesalahannya. Ia bertekad untuk tetap hidup bersama jama'ah untuk tetap mengharungi jalan dakwah dan tarbiyah. Kembalikan semangat itu saudaraku, jangan biarkan putus asa itu hilang, ditelan gersangnya debu yang menerpa. Biarlah itu semua menjadi saksi sampai kita diberi dua kebaikan oleh ALLAH SWT.

p/s: Terasa diri seperti berada di dalam cerita diatas. Tetapi bukan sbg sang mad'u, ttp seperti org yg diperkatakan oleh sang mad'u. Tidak memberikan komitmen di dalam tarbiyah. Tidak meletakkan tarbiyah pada tempat yang betul. Sesungguhnya aku zalim pada tarbiyah itu.

Wassalam

Monday, 20 September 2010

Perasaan marah?

Orang yang bijak, lagi perkasa adalah orang yang berjaya mengawal kemarahan...
Mereka adalah golongan yang berjaya.....

Imam Ghazali membahagikan 4 kategori jenis kemarahan iaitu:
1. Orang yang cepat marah, maka cepat hilang marahnya.
2. Orang yang lambat marah, maka lambat reda kemarahannya.
3.Orang yang lambat marah, cepat pula reda marahnya.

4. Orang yang cepat marah tetapi lambat reda kemarahannya.


Daripada Abu Hurairah r.a berkata: Bukanlah orang yang kuat itu orang yang dapat mengalahkan orang lain dengan kekuatannya. Sesungguhnya orang yang kuat itu adalah orang yang mengawal dirinya ketika dalam kemarahan.
(Hadis Riwayat Bukhari, Muslim, Malik & Ahmad)

Daripada Sahl bin Muaz daripada ayahnya: Sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: Sesiapa yang menahan marahnya sedangkan dia boleh melepaskannya, Allah SWT akan memanggilnya pada hari Kiamat lantaran Allah memberinya pilihan (untuk memilih) mana-mana bidadari yang dikehendaki.
(Riwayat Abu Daud, Tirmizi, Ibn Majjah & Ahmad)


Mengawal perasaan marah

Individu yang normal pasti akan mengalami perasaan marah apabila berhadapan dengan situasi yang memungkin perkara itu berlaku, dan kemarahan itu tidak boleh dielakkan. Kecuali mereka yang kurang atau tidak normal sahaja yang tidak marah. Perkara-perkara yang boleh dilakukan untuk menghilangkan rasa marah adalah seperti berikut:

  1. Sibukkan diri dengan mengingati Allah. Misalnya dengan berzikir dan berselawat. Firman Allah dalam sebuah hadis qudsi: “Wahai anak-anak Adam, apabila kamu marah, ingatlah kepada-Ku.”
  2. Meminta nasihat daripada orang berpengalaman. Suatu kisah yang berlaku pada zaman Nabi, sepasang suami isteri yang sering bergaduh bertemu baginda untuk meminta nasihat. Lalu kata Nabi, “Apabila kamu berasa marah, maka hiruplah air dan biarkan air itu di dalam mulutmu sehingga kemarahanmu reda.”
  3. Marah itu datangnya dari syaitan. Oleh itu, mintalah perlindungan dari Allah seperti membaca kalimah taawuz.
  4. Jika berasa marah ketika sedang berdiri, maka hendaklah duduk, dan jika sedang duduk, maka hendaklah berbaring.
  5. Fikirkan tentang kemurkaan Tuhan dan hukuman dari-Nya. Siapakah yang lebih besar kemarahannya, manusia atau Tuhan. Apa akan berlaku sekiranya Tuhan menunjukkan kemurkaan-Nya?
  6. Maafkan orang yang menyebabkan kemarahan itu. Setiap orang melakukan kesilapan termasuk diri kita. Jika kita mengharapkan keampunan Tuhan, maka wajarlah kita bersedia untuk memaafkan orang lain. Sifat saling maaf-memaafkan akan mewujudkan keharmonian dan kesejahteraan dalam masyarakat.
  7. Berwuduklah. Sebaik-baiknya lakukan solat sunat.
p/s: Nota untuk diri:

Hari ini, aku dah buat satu perkara yang aku rasa satu kesilapan besar. Menyebabkan renggangnya hubungan sillaturrahim dengan seorang member nih. Semuanya berlaku bila bermain bola petang tadi. Seperti biasa, main seperti biasa. enjoy2, suka2, ole2. sepak sana sini.
Tapi permainan kami dicemari oleh anjing2 yang dibiarkan oleh tuannya untuk berkeliaran di padang Robe Terrace. Ada 3 orang tuan, 5 ekor anjing. beso2. Gebu. Walaupun xsebesar yang pernah mengejar lipas(bukan nama sebenar) dan hasnor, tapi cukup besar untuk menakutkan kami yang alah anjing.

Anjing2 ni dok main2, lari celah-celah antara kami dikala kami bermain bola. rapat2, macam nak jilat.eiii!geli den. dah la najis kalau  usik, cmne nak elak nih?
Sekali dua berlaku tu biasa la, tapi ni tiap2 beberapa minit je anjing tu datang kacau. Budak2 yang main tadi pon panas la. Ada anjing yang hidu2 beg, bola dll.
Abes keluar segala macam carut yg dah lama tidak kudengari. Astarfirullah. Mood memasing mula down. Xpe2, kita sambung main. Main punye main, hari dah petang. Mau malam sudah. Dah pukul 6 lebih sikit. Rasanya dah masuk maghrib. Pastu aku pon seperti biasa bermain, tersepak la kaki sorg member nih. betis die kene stud aku. bunyi macam sakit (xkan xsakit). Pastu aku dah rase lain dah, mamat ni dok cakap sorg2(macam maki2). Aku ckp sry pon die xlyn, jd aku tau mood die xbaik.
Xpe2, sambung main lg. Then tertackle pulak sorg mamat lain, mamat yg 1st nih pon tetiba sound aku. Aku pon cakap la biasa la main bola ter tackle tuh, bukannya aku saja dok g kat kaki die pastu tackle. Memang aku main aggressive sikit, Sebab tu aku xsuke main kat padang. Stud boot aku ni cepat lapa, xcukup satu kaki. die knpem makan byk kaki. sbb tu bila org ajak main kat padang aku kureng sikit, melainkan main tournament ke, friendly ke, dan seangkatan dengannya.
Sebab mmg standard org main aggressive. Cara aku main tu pon kira biasa. berlambak lagi orang yang betul2 main kasar, ssengaja!. aku bukannya sengaja. Haish. Dah2, lepas ni jgn dok ajak aku main kat robe. kalau ajak jgk, kene makan kaki aku xtau. aku cuba sedaya upaya supaya x kene. Kau dok main posisi menyerang konpem2 xpayah kene tahan/marking org slalu. Aku yang main defender ni mmg la mcm tuh.
Pape pon, terpulang lah. And 1 more thing rasenye sebab time tu maghrib. Mak aku kata, time2 maghrib tu la setan berlambak berkeliaran. And time tu jangan gurau2/main2, nanti pape berlaku akan cepat marah n gaduh.
mmg btol mak aku pesan. Emo sikit je, abes la.

Pape pon, amalkan apa yg ditulis di atas.iA redha marah tu.

~Aku nak jadi orang yang kuat, tapi bukan pada fizikal. Tapi pada kemampuan menahan kemarahanku. Bantu aku, jangan beri tekanan padaku. Aku yang dulu lain dengan sekarang, Kalau dulu konpem aku dah maki hamun balik dah mamat tuh. Korang xkenal aku, apa korang tahu.~