Mari ikut blog ini

Friday 4 March 2011

Bagaimana syarikat yang menjual teknologi membuat untung?

Salam,



Sekadar perkongsian. Tiba-tiba terasa nak menulis mengenai benda ini.

Semua yang bakal anda baca adalah hasil dari pembacaan, pendengaran, perbualan, pendengaran, penyiasatan dan lain-lain.

Bagaimana syarikat-syarikat yang menjual barangan berkaitan dengan komputer menjana keuntungan mereka tanpa menunjukkan dengan jelas kepada pembeli/consumer bagaimana mereka mengaut keuntungan?

Tidak mungkin mereka akan mencipta suatu produk yang tidak tahan lama atau pun mudah rosak. Produk mereka pastinya tahan lama, menjimatkan elektrik, kelihatan bergaya dan lain-lain.



Aku bukanlah seorang yang menyelami bidang-bidang berkaitan dengan perdagangan mahupun ekonomi tapi apabila perkara itu berkaitan dengan teknologi, aku akan rasa berminat untuk at least take a peek into the matter.

Jadi bagaimana strategi mereka untuk berterusan menghasilkan produk yang berkualiti tetapi pada yang sama mendatangkan keuntungan yang tinggi?

Sekiranya anda seorang yang buta IT sila jangan sambung baca dan buka laman web lain ataupun pergi belajar dulu basic mengenai komputer.

Di dalam cpu sebagai contoh, there are components such as motherboard, graphic card, processor, ram, power supply and few others.



Most of this components need to be compatible to each other to operate successfully. For example, motherboard and graphic card.
Old model motherboard most likely not to possess slot like pci-e which is needed to use new/high-end graphic card.
New processor like i7 processor from Intel have higher amount of pins and even between different model of i7 processors there are different amount of pins. Specific model of processor with specific amount of pins require a motherboard that support that amount of pins.



Bukan satu benda je yang kena taken into consideration, tapi banyak.

Dari segi RAM pulak, juga bergantung pada motherboard. RAM ada banyak generation. Aku senarai kan beberapa. :DDR1,DDR2,DDR3. MOBO (motherboard) lama tidak boleh support DDR3 for example. Jadi beginilah cara mereka menjana keuntungan. Strategi yang bijak.

They didn't compromise quality for profit.

Mari bercerita mengenai satu pihak yang amat menguntungkan mereka; Gamer.



Gamers akan berlumba-lumba untuk mendapatkan teknologi yang terkini seperti graphic card yang baru, ram yang berkelajuan tinggi, HDD yang besar dan lain-lain.

Mari hanya ambil satu kes yang mudah. Si A ingin bermain satu game yang baru keluar di pasaran. Tetapi, graphic card beliau pada masa sekarang tidak mampu untuk memenuhi minimum requirement yang diperlukan to run the game. So for sure as a gamer si A mahu upgrade graphic card beliau. Namun graphic card yang mampu untuk bermain game tersebut tidak compatible dengan current MOBO yang dimiliki beliau. Maka beliau akan terpaksa untuk membeli MOBO yang baru untuk bermain game tersebut.



Akibat menukar MOBO yang baru, beliau juga juga terpaksa menukar processor dan RAM beliau kerana komponen yang lama tidak compatible dengan MOBO yang baru itu. Jadi hanya untuk bermain satu permainan baru si A terpaksa berbelanja besar.

Bijak juga mereka yang menjual teknologi. Otak business. Jom jadi orang bijak!

No comments:

Post a Comment