Mari ikut blog ini

Saturday, 8 November 2014

Antara Cinta dan Tanggungjawab


"Alhamdulillah, hari ini boleh masuk rumah baru. Allah mudahkan urusan, jadi tak perlu duduk berasingan lama-lama selepas nikah", ujarku dalam hati.

Baru sahaja melangsungkan majlis menyambut tetamu semalam harinya. Hari ini sudah pulang ke Johor kerana keesokan harinya perlu bekerja.

Dua minggu pertama, sibuk setiap hari keluar ke pasaraya-pasaraya mencari barang-barang keperluan rumah. Al maklumkah, rumah baru (masuk). Kosong serba serbi.

Kelam kabut juga mahu menyesuaikan diri diantara urusan rumah, kerja, tarbiyah dan dakwah. Beberapa kali juga terlewat tiba ke pejabat dan program-program sehinggakan ada yang menegur, "Kau ni, lepas kahwin ni asyik lambat je memanjang"

Dush. Kena tepat sebijik dikepala.

"Kau kata kau orang yang ditarbiyah, kenapa begini pula jadinya? Aku ingat, lepas berkahwin semakin gencar amal. Allahu Allah. Teruk ni. Kalau berterusan, fitnah besar kepada tarbiyah dan dakwah itu", marahku pada diri.

Mana kan tidak. Jika ketika bujang dahulu, akulah antara yang pertama tiba di tempat pertemuan usrah. Akulah antara yang pertama tiba di pejabat dan menyusun kerusi untuk berprogram.

Namun sejurus selepas berkahwin, muka siapa lagi yang lambat kalau bukan aku. Paling awal, cukup-cukup makan. 

"Argh. Buat apa kahwin kalau begitu. Makin teruk, bukan makin baik. Makin lambat, bukan makin laju", tidak habis lagi memarahi diri.


Bertindak

Ini tak boleh jadi dan perlu diperbaiki. Susun semula jadual, rancang semula perjalanan.

Apa tujuan kau berkahwin?

Antaranya supaya si isteri dapat menampung kekurangan kau dan kau dapat menampung kekurangan si isteri, melengkapkan sebahagian dari agama.

Muhasabah kembali. Refleksi mana yang silap. Kita muda, banyak perlu belajar tapi itu bukan alasan untuk terus buat silap dan alpa dalam kesilapan. 

InshaAllah, apabila tujuan perkahwinan itu kerana dakwah, disatukan atas akidah dan fikrah yang sama maka dipermudahkan banyak urusan. Yang penting saling mempercayai dan sanggup berkorban.

Macam-macam ada!

Friday, 3 October 2014

Qudwah

Assalamualaikum.

Qudwah merupakan sebuah perkataan arab yang kini telah sinonim penggunaannya dikalangan masyarakat di Malaysia terutamanya bagi mereka yang beragama Islam. Qudwah (القدوة) sekiranya diterjemahkan kedalam Bahasa Malaysia akan membawa maksud 'contoh tauladan' ataupun 'role model' jika diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris.


Qudwah dalam kehidupan

Contoh mudah kepada bagaimana qudwah ini berperanan di dalam kehidupan kita sehari-hari adalah dengan melihat bagaimana seseorang itu mempengaruhi mereka yang berada di sekeliling mereka secara langsung atau tidak langsung.

Ibubapa dan anak-anak

Ibubapa pada kebiasaannya merupakan qudwah yang paling dekat kepada anak-anak mereka. Sejak dari kecil sehinggalah anak-anak dewasa, hampir kebanyakan daripada apa yang dibuat oleh ibubapa akan ditiru oleh anak-anak. Bagaimana cara berinteraksi dengan orang lain, cara mereka bertindakbalas terhadap sesuatu perkara, amalan yang menjadi kebiasaan mereka, serta banyak lagi.

Sekiranya ibubapa seringkali marah-marah serta menggunakan perkataan yang kurang elok, maka lama-kelamaan anak-anak juga akan mengadaptasi sifat marah-marah dan menggunakan perkataan kurang elok di dalam percakapan mereka.

Begitu juga sekiranya ibubapa mengamalkan bahasa serta tutur kata yang elok dan lembut di dalam rumah, maka anak-anak akan mengikuti apa yang sering merika lihat dan dengar itu dan menjadikannya sebagai suatu ikutan.

Ibubapa perlu menunjukkan qudwah yang baik dirumah
Perlakuan baik dan buruk ibubapa di rumah akan menjadi kayu ukur (benchmark) kepada anak-anak sebagai sesuatu yang boleh diamalkan di dalam kehidupan.

“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci bersih), maka ibu bapalah yang bertanggungjawab sama ada menjadikannya Yahudi, Majusi atau Nasrani,” (Riwayat Muslim).

Menjadi tanggungjawab ibubapa untuk mendidik anak-anak mereka dengan panduan dan didikan dengan betul. Menunjukkan qudwah yang betul merupakan salah satu cara yang paling berkesan di dalam mencorakkan anak-anak ke arah yang sepatutnya.


Kita dan kawan-kawan

Kawan-kawan yang sering kita dampingi merupakan cerminan kepada siapa diri kita yang sebenarnya. 

Kita merupakan qudwah kepada kawan-kawan kita dan kawan-kawan kita merupakan qudwah kepada kita. Mereka yang selalu bersama dengan sahabat yang selalu pergi ke masjid dan surau pasti lama kelamaan akan terpanggil untuk turut sama ke masjid dan surau. 

Begitu juga mereka yang sering meluangkan masa dengan mat rempit pasti akan banyak menghabiskan masanya di jalan-jalan, di atas motorsikal, melepak dan merempit ke sana ke mari.

Akibat tersalah pilih kawan, musibah melanda

Walaupun pada permulaanya mungkin kita tiada kecenderungan atau meminati perbuatan tersebut, namun lama kelamaan perbuatan yang sering kita lihat dan alami itu sedikit sebanyak akan mempengaruhi kita sebagaimana menurut sebuah hadis Nabi SAW:

“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Seseorang yang mendampingi pencinta ilmu akan banyak menghabiskan masanya di kuliah-kuliah serta majlis-majlis ilmu manakala seorang yang mendampingi pencinta permainan video akan banyak menghabiskan masanya bermain permainan video serta apa sering dituturkannya juga akan berlegar disekitar permainan video.

Menjadi peranan kita untuk memilih dengan siapa kita sering berdamping dan disamping itu memperelokkan peribadi kita kerana mana tahu kita menjadi qudwah kepada mereka yang berada disekeliling kita.

Bersama dengan mereka yang baik akan membina biah solehah (suasana yang baik) untuk memupuk sifat-sifat yang baik dalam diri kita.


Qudwah Hasanah (contoh tauladan yang baik)

Sesiapa sahaja boleh menjadi qudwah kepada seseorang yang lain samada dari tuturkatanya mahupun amal perbuatannya.

Sebagai seorang yang beragama Islam, kita hendaklah menjadikan junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW sebagai qudwah yang terbaik untuk kita ikuti.

“Sesungguhnya, adalah bagimu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan keredhaan Allah dan balasan baik hari akhirat, serta ia pula menyebut dan banyak mengingati Allah.” (Al-Ahzab:21)

Dengan meletakkan Nabi Muhammad SAW sebagai qudwah hasanah bagi diri kita akan melahirkan banyak sifat-sifat positif dalam diri kita.

Qudwah hasanah yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW boleh kita amati serta terokai melalui pembacaan kitab-kitab Sirah, perkongsian-perkongsian dalam majlis ilmu sertai dengan menghayati ayat-ayat di dalam Al-Quran yang menceritakan mengenai baginda.

Usrah/Halaqah itu mengumpulkan individu-individu yang mahukan kebaikan

Tindakan kita?

Setelah mengetahui akan qudwah hasanah dan mengambil contoh dari Nabi Muhammad SAW, ada beberapa perkara yang boleh kita aplikasikan di dalam kehidupan kita seharian, antaranya:


  • berusaha untuk meninggalkan sifat-sifat mazmumah (terkeji) dan berusaha mengamalkan sifat-sifat mahmudah (terpuji)
  • perbanyakkan membaca sirah Sahabat disamping membaca sirah Nabi Muhammad SAW
  • Banyakkan bersama di dalam perkumpulan dengan orang-orang soleh sertai orang-orang yang mahukan kebaikan seperti usrah/halaqah dan majlis-majlis ilmu
  • Mengelakkan daripada terjebak di dalam aktiviti-aktiviti yang boleh menyebabkan kita terjeremus kepada perkara sia-sia (membuang masa), apatah lagi perkara-perkara kemaksiatan


Wallahu'alam.


Saturday, 6 September 2014

Seronoknya halaqah! : Pemuda Al-Qassam

"Anne, roti kosong 1, roti telur 1", ujar abang kepada seorang pekerja restoren mamak di tepi stesyen Petronas itu.

"Hah,korang nak makan apa? Tak yah nak buat-buat malu sangatlah dengan saya", dengan nada bergurau kepada Emir, Tajul, Izzat dan Hariz.

"Haaa. bagi sama macam abang la", sahut Tajul.

"Saya pon bagi sama macam abang", Izzat menambah.

"Err, say pon lah kalau macam tu", kata Hariz selamba.

Emir kelihatan sedang asyik leka dengan telefon bimbit ditangan sehinggakan tidak perasan namanya dipanggil.

"Abang taiko, mau makan apa?", sinis abang kepada Emir.

Sambil tersengih, "Abang makan apa? korang makan apa?"

"Adalah!", Hariz, Tajul dan Izzat menjawab serentak sambil tergelak kecil.

"Tu la, orang suruh 'order' makan, dia pergi layan 'henset'"

Mata Emir meliar ke beberapa pelusuk di dalam restoren kemudian berhenti. Hah!

"Anne, bagi ini roti", sambil menunjuk ke arah gambar roti arab daging kambing yang terletak di atas meja

Seperti biasa, abang memulakan sesi halaqah kali ini dengan bacaan surah Al-Fatihah.

Seusai membaca Fatihah, abang menyambung bicara, "Alhamdulillah, tadi kita dapat solat maghrib secara berjemaah di masjid. Untung! Dapat 27 kali ganda pahala dari solat bersendirian. Tambah lagi dengan beriktikaf di masjid, perjalanan ke masjid lagi. Meletup-letup pahala.

Cuba teka harini kita nak cerita pasal apa?"

"Hurm... susah la nak fikir. Letih dah fikir nak jawab exam semalam. Dah la banyak mukasurat yang kosong", Izzat mengeluh.


"Ha ah la bang, letih perah otak. Kering dah ni tak boleh nak fikir", ujar Tajul sambil tersengih.

"Mana ada, aku rilek je", Hariz menyampuk.

"Yela, kau tu tingkatan empat. Mana ada Trial SPM!", Emir membalas. 

"Ok la disebabkan masa kita terhad malam ni, tak mau la teka teki lama-lama. Nanti tak sempat pulak", abang mencelah meredhakan suasana yang tak berapa nak riuh itu.

"Hari ni saya nak kongsi berkenaan Pemuda Al-Qassam. Pembebas Al-Aqsa, simbol kebanggaan Umat Islam"

"oooo...!"

"Siapa pernah dengar mengenai Al-Qassam? Siapa Al-Qassam ni?", abang memulakan perkongsiannya dengan soalan.

Forget Captain America, behold, Captain Gaza!

"Al-Qassam ni skuad tentera yang kat Palestin tu kan? Diorang ni la yang lawan Israel tu kan bang?", Izzat menjawab dengan lebih banyak soalan.

"Erk, krik krik. Orang tanya dia, dia tanya orang balik"

"Betul la tu. Al-Qassam ni sayap ketenteraan kepada HAMAS...kot", jawab Hariz separuh yakin.

"Aik, tadi punya yakin bunyinya. Kenapa ada kot kat hujung", ujar abang.

Hariz tersipu-sipu malu. 

"Betul la tu Hariz. Briged Al-Qassam ini merupakan tentera elit yang ditubuhkan pada tahun 1992 mengambil nama sempena nama Syeikh Izzudin Al-Qassam, tokoh perjuangan Islam dari Syria [klik sini]. Bermula dengan kuantiti yang sedikit serta kelengkapan yang minima, briged Al-Qassam berkembang dengan pesat sekali sehinggalah sekarang dengan mempunyai keanggotaan sebanyak 10,000 orang hanya di bandar Gaza! [klik sini]"

Izzudin Al-Qassam - perjuangannya menjadi ikutan


"Siapa tahu apa syarat kelayakan untuk jadi ahli briged Al-Qassam?"

Tuesday, 24 June 2014

Perjuangan yang belum selesai

Assalamualaikum.

Pada malam Jumaat yang lepas, aku menumpang seorang rakan sekerja untuk balik ke kampung. Lebih kurang sejam perjalanan, kama singgah di RnR untuk mengalas perut.

Kebetulan ketika itu aku memakai baju yang mempunyai lambang ISMA.

Selesai mengalas perut, kami kembali menyambung perjalanan. Beberapa minit di dalam kereta, beliau yang sedang memandu kereta memulakan bicara.

'sejak bila kau join ISMA?'

Terkedu sebentar, aku membuka mulut menjawab pertanyaannya, 'waktu aku belajar dulu (Australia) '

'Eh time tu pon dah ada ISMA dah eh kat situ?

'Haah' [tekan sini]

Beliau bersuara lagi, 'Bagus eh ketua (Presiden) ISMA tu, apa namanya, Ustaz Abdullah? Aku nampak dia je yang berani bersuara. Aku tengok orang lain, UMNO ke PAS ke pon tak berani bersuara dengan orang-orang tu (Evangelist, Islam Liberal, anti-Islam, dll). Dia je yang lantang'

'Wah, bagus lah kau. Peka dan ambil tahu. Kau tahu tak, yang Ust Lah (Ust Abdullah Zaik) didakwa di bawah akta Hasutan dan haritu masuk mahkamah disebabkan kenyataannya di ismaweb? [tekan sini]'

'Oh tau. Kenapa? '

' Yang kelakarnya, di antara orang yang buat laporan polis tu, orang yang sama yang keluar kenyataan di media menyatakan tidak bersetuju dengan akta hasutan dikenakan ke atas Ust Lah. Ada pihak-pihak yang rasa terancam apabila ISMA membongkarkan agenda-agenda mereka [tekan sini]'

Beliau bertanya lagi. 'Apa beza ISMA dengan NGOs dan pihak yang lain macam UMNO, PERKASA dan lain-lain? [tekan sini]'

'ISMA meletakkan kedaulatan Islam sebagai yang paling utama di Malaysia. Di Malaysia, orang Melayu merupakan majoriti dan boleh dikatakan hampir kesemuanya Islam. Jadi bangsa Melayu itu sebagai tonggak untuk menegakkan dan menjaga kedaulatan Islam di Malaysia. Tapi kau jangan salah faham yang apabila meletakkan fokus pada bangsa Melayu, golongan seperti Cina dan India Muslim akan diabaikan. Bukan! Sebaliknya, mereka juga mendapat hak mereka yang sepatutnya mereka dapat. Sebab itu slogan ISMA - Melayu Sepakat, Islam Berdaulat. [tekan sini]'

Berborak berkenaan beberapa isu yang lain kemudian beliau beralih ke isu politik.



'ISMA masuk PRU13 yang lepas kan. Ada menang ke? [tekan sini]'

' yup. Tak ada yang menang pon. Tujuan ISMA masuk PRU13 bukan untuk menang, tapi untuk memperkenalkan (fikrah) ISMA kepada masyarakat.'

' Oh yeke. Aku tengok memang ISMA ni lain dari yang lain kan. Dulu aku ada tengok kenyataan dari Presiden ISMA semasa ISMA mengisytiharkan penyertaan dalam politik. Dia memang jelaskan apa tujuan ISMA menyertai politik. Tak macam sesetengah ahli politik, dari Johor pergi Kelantan, Singgah Perlis, makan di Ipoh, lepas tu baru sampai KL. Berbelit-belit dan selalunya tak sampai pon KL!'

'Betul tu. Antara sebab ISMA sertai PRU13 ialah untuk membetulkan pemikiran orang Melayu kita yang selama ini berfikir hanya boleh memilih sama ada pihak pembangkang atau pihak pemerintah. Sebaliknya memilih pihak yang pada akhirnya akan menguntungkan Islam di Malaysia. Jadi akhirnya, tidak kisah pihak mana yang menang, Islam akan tetap berdaulat dan tidak digugat. Sebagai contoh, sekiranya sebuah usul dibawakan oleh pihak pembangkang yang membawa kebaikan kepada Islam maka pihak kerajaan akan turut menyokong usul yang dibawakan tu!'

'Oh macam tu eh. Bagus juga idea yang ISMA bawa tu, last sekali orang Islam juga yang untung'

Tidak dapat melihat ekspresi wajahnya kerana beliau memandang ke hadapan dan aku pula duduk di belakang.

'Mana ISMA dapat duit eh? Ada dapat dana dari mana-mana ke?', soalnya dengan perasaan ingin tahu.

'Duit ISMA adalah dari poket ahli-ahlinya sendiri. Selain tu, ISMA pon ada badan koperasi yang turut menjana kewangan.'

Suasana menjadi senyap buat seketika. Kami pon hampir tiba ke destinasi yang ditujui. Aku menutup perbualan kami pada malam itu dengan satu soalan.

'Kau nak join (sertai) ISMA?'

-Daftar atas talian-

Saturday, 19 April 2014

Remaja, beragendakah anda?




Assalamualaikum.

Menurut sebuah kajian yang dijalankan terhadap sejumlah responden, di antara perkara yang paling ditakuti oleh seseorang adalah bercakap dihadapan khalayak ramai.Sehinggakan ada yang mengkategorikan ketakutan bercakap dikhalayak ramai adalah lebih menakutkan daripada terjun dari bangunan untuk membunuh diri!
 
Sekiranya kajian yang sedemikian rupa dijalankan di Malaysia, pasti bercakap dikhalayak ramai akan mendapat ‘top 3’ di dalam carta perkara yang paling ditakuti selain hantu pocong dan Pontianak. Hakikatnya, begitulah kenyataan.
Berhadapan dengan berpuluh-puluh hinggakan beratus-ratus bahkan mungkin beribu-ribu biji anak mata yang disasarkan tepat kepada orang yang bercakap dihadapan, siapa yang tidak gentar, cuak, kaku dan menggigil?

Menghilangkan perasaan gementar bukanlah perkara yang mudah.Persediaan yang cukup, latihan yang  berterusan serta doa kepada ya Rabb pastinya amat diperlukan. Sistem pendidikan di Malaysia  pada suatu ketika dulu kurang mendedahkan dan memberi peluang untuk membina anak muda yang  berani dan mahu untuk memimpin dan berucap di hadapan.

 
Antara aktiviti untuk memanfaatkan cuti sekolah remaja

Saya pernah berpeluang melihat bagaimana pelajar-pelajar ‘primary school’  diajar untuk terkehadapan semasa menuntut di Australia  suatu ketika dahulu.Pelajar-pelajar dipupuk dengan sikap untuk banyak bertanya ketika sesi pembelajaran.Teringat saya ketika menjadi tenaga pengajar tambahan untuk suatu program yang disediakan untuk pelajar ‘primary  school’. Apabila ditanya soalan, pasti berebut-rebut pelajar mengangkat tangan untuk menjawab soalan yang diberikan. Bukan seorang dua, tetapi majoriti daripada jumlah pelajar yang ada.

Apabila diminta untuk bercakap di hadapan,  kebanyakkan daripada mereka akan mara kehadapan dan bercakap dengan penuh yakin dan jelas. Hebat! Ada masa-masa ketika, soalan yang  diajukan terlalu banyak dan kerap sehingga kita tidak larat menjawab.

Berbeza dengan suasana ketika saya bersekolah dahulu. Apabila cikgu yang  mengajar mengajukan solalan, pasti suasana di  dalam kelas menjadi senyap.Mungkin sekali pelajar tidak tahu bagaimana hendak menjawab atau barangkali takut! Takut untuk mengangkat tangan,  bangun dan memberikan jawapan.

Apa yang dibicarakan diatas hanya merupakan salah satu contoh daripada perkara yang perlu kita lihat pada generasi-generasi yang akan terbina. Namun, tidak patut untuk kita menuding jari dan menyalahkan system pendidikan kita. Semua pihak perlu proaktif untuk membina generasi harapan. 

Didikan atau pun tarbiyah Islam yang syumul(lengkap, menyeluruh) serta berterusan diperlukan  untuk membina jati diri seseorang remaja muslim. Pentarbiyahan itu tidak seharusnya focus hanya pada satu paksi, tapi hendaklah mencakupi aspek pengetahuan, ibadah, akhlak, akidah, perwatakan, jatidiri,  pengurusan diri serta fizikalnya.

Salah satu perkara paling penting dalam tarbiyah


Seseorang yang hanya cemerlang dari segi akademik dan pengetahuan,  tetapi mengabaikan penampilan diri serta kesihatan diri tidak dikira hebat.


“Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab untuk menunaikan hak terhadap tubuh badan kamu” (Riwayat Bukhari)


Tidak juga dikira hebatnya seseorang itu sekiranya masanya hanya dihabiskan berseorangan di tikar sejadah mahupun sudut-sudut masjid  sekiranya dia tidak menjaga akhlak serta peribadinya.


“Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah,  sesungguhnya seorang wanita terkenal dengan banyak bersembahyang (sunat), berpuasa dan bersedekah, namun kata- katanya menyakiti jirannya.” Sabda Nabi SAW: “Dia dimasukkan ke dalam neraka”…  (Riwayat Ahmad)


Apakah erti pada berbadan sasa,  berstamina tinggi dan sentiasa memenangi kejohanan yang disertai sekiranya tidak mementingkan aspek penjagaan solatnya.

Team OLE, ketika di menuntut di Australia

Kita  juga tidak mahu sekiranya seseorang itu hanya pandai berbicara tetapi tidak mempunyai agenda yang jelas, ke mana hendak ditujuinya. Kita  tidak mahukan umat yang tiada agenda hidup,  hanyut dalam hiburan melampau serta tenggelam dalam arus kemodenan dan globalisasi Barat yang mengasyikkan itu tanpa menyedari betapa musuh-musuh Islam  sedang sibuk merancang bagaimana merosakkan jati diri anak bangsa dan menghilangkan agenda mereka.

Akhir kalam, antara soalan-soalan yang perlu kita sering bertanyakan pada diri kita:

  • Siapa kita?
  • Apa tujuan kita hidup?
  • Ke mana kita hendak membawa orang-orang yang kita pimpin?
  • Apa agenda serta perancangan musuh-musuh Islam?