Mari ikut blog ini

Thursday, 25 December 2014

Ya, aku budak MRSM!

Sekarang musim bola. Liga bola sepak. Sebulan lagi akan bermula Liga Bola Sepak Daerah Kuantan bagi kategori bawah 18 tahun. 

Setiap minggu pasti ada perlawanan persahabatan yang diatur oleh Abang Bard selaku 'coach' bola sepak kami.

"Okey, training hari ini cukup sampai di sini saja. Minta semua berkumpul di hadapan saya", abang Bard separa menjerit sambil menunjukkan ke arah kawasan berumput dihadapannya.

Petang itu cuaca sangat baik. Tidak terlalu panas, angin beralun lembut.

"Setiap hari kamu semua kena buat minimum 200 campuran antara sit ups ", pesan abang Bard sebaik sahaja semua 23 pemain yang terpilih untuk mewakili MRSM Kuantan untuk menyertai Liga Bola Sepak Daerah Kuantan pada tahun ini.

"Kita akan mulakan pada hari ini sehinggalah beberapa hari sebelum bermula liga bola sepak nanti", sambung beliau.

Kami tercengang sambil memandang sesama sendiri. "Biar betul?", "Ni mesti bergurau, macam biasa" antara bisikan yang bermain di fikiran. 

Seusai berucap, beliau menyuruh kami memilih pasangan yang sekufu fizikalnya. Yang berbadan kecil dengan badan kecil begitu juga saiz badan lainnya.

"Pilih siapa yang akan mula dahulu, kemudian apabila selesai 100 yang pertama tukar dengan pasangan masing-masing"

Semua pemain gigih menghabiskan 100 sit ups. Ada yang tidak mampu menghabiskannya. Namun ada yang mampu. Kemudian giliran pasangan kedua untuk melakukannya.


Training, training dan training!

"Mulai minggu depan, kita akan ada training wajib 3 kali seminggu. Jika perlu, kita akan tambah lagi. Ini sebagai persiapan untuk menghadapi Liga Kuantan nanti. Kesebelasan utama akan dipilih berdasarkan komitmen, disiplin serta prestasi dari semasa ke semasa"

Masa menunjukkan pukul 6.30 petang. Menjadi suatu ketetapan di sekolah MRSM untuk makan malam diantara pukul 6.30 petang sehingga 7.00 petang dan jika lewat dari itu tiada lagi makanan yang akan disediakan di dewan selera.

Dari riak muka pemain-pemain, dapat dilihat keghairahan serta keterujaan seolah-olah tidak sabar untuk menunggu kehadiran sebulan yang akan datang. Yang pasti, pemain-pemain perlu mempamerkan kehebatan serta memberikan yang terbaik sekiranya mahu terpilih sebagai kesebelasan utama.

Setiap kali sesi latihan, semua pemain memberikan komitmen yang baik. Kesemuanya hadir awal sebelum masanya, berlatih dengan bersungguh-sungguh serta saling bantu-membantu dalam setiap perkara.

"Selain semua training serta persediaan yang kita lakukan, apa lagi perkara yang penting dan tidak boleh kita pandang ringan?", abang Bard mengajukan soalan dalam salah satu sesi latihan.

"Pemakanan bang Bard", Fitri memberikan pandangan.

"Dapatkan tidur yang cukup", Luqman menambah.

"Elakkan daripada mendapat kecederaan. Kalau dah cedera, tak boleh main semasa liga nanti", ujar Faris sambil diiringi dengan ketawa oleh pemain-pemain yang lain.

"Jawapan semua itu betul. Tapi yang paling penting ialah jangan tinggal solat serta pakai pakaian menutup aurat ketika bermain bola. Bukan sebab saya suruh, tapi sebab Allah suruh!"

Sentap.

***


Pening!

Hari demi hari berlalu, disamping latihan diatas padang terdapat juga pertemuan berkala di dalam makmal biologi untuk membincangkan strategi ketika menyerang dan bertahan menggunakan papan putih. Kebetulan abang Bard juga merupakan staf di MRSM, maka beliau juga diberi kebenaran untuk menggunakan makmal biologi tersebut.


Latihan berterusan + merancang strategi + menjaga solat dan menutup aurat



Hari yang dinantikan pon tiba. Hari ini hari pertama bagi Liga Bola Sepak Daerah Kuantan. Pemain diberikan pelepasan khas untuk tidak menghadirkan diri di dalam kelas untuk sesi pembelajaran kerana liga berlangsung pada hari minggu.

Pusingan pertama - peringkat kumpulan. MRSM Kuantan menjadi tuan rumah. Beberapa pasukan lain yang turut bertanding sudah dari awal pagi lagi kelihatan di sudut kiri padang.

Berdebar-debar. Nervous dan excited pada masa yang sama.

"Ok, sekarang masa untuk menunjukkan hasil dari latihan kamu semua selama beberapa minggu ini. Ingat, main all-out", pesan abang Bard sebelum kesebelasan utama masuk ke padang mengambil posisi masing-masing.

***

"Preeet...!", wisel ditiup pengadil.
Pasukan MRSM Kuantan memulakan permainan terlebih dahulu sebagai tuan rumah. Fitri menendang bola sederhana kuat ke arah Izzul. 

Entah macam mana, terlepas dari kaki. Izzul kelihatan kaku, tidak lincah seperti kebiasaannya. 

Bola dirampas oleh pemain lawan dan dibawa menuju ke gawang gol. Mujur pertahanan cekap mempertahankan dan mematahkan serangan.

10 minit ke dalam separuh masa pertama. Permainan pasukan MRSM Kuantan kelihatan kucar kacir. Bola mudah hilang. Passing tidak sampai. Shooting melalut. Mujur tiada jaringan yang berjaya dibuat oleh pasukan lawan.

"Izzul! Rilex! Main macam biasa", ujar Fitri kepada Izzul.

"Alah, buat macam main petang-petang je Izzul", Luqman menyampuk selamba.

"Ok ok, aku rilex. Sorry geng", Izzul membalas.

Hadi menyepak bola dari gawang gol menuju ke bahagian tengah padang. 

Permainan pasukan MRSM Kuantan kelihatan beransur baik. Tiada lagi kehilangan bola mudah.

***

Wisel penamat dibunyikan.


Keputusan 2 - 0. MRSM Kuantan berjaya menewaskan pasukan lawan. Kedua-duanya dijaringkan dalam separuh masa yang kedua.

Selesai bersalaman dengan pasukan lawan dan melakukan cooling down. Abang Bard memanggil semua pemain untuk berkumpul.

"Alhamdulillah. Permainan tadi baik. Kita menang. Walaupun dipermulaan permainan, saya melihat banyak kesilapan mudah yang dilakukan. Sepak melalut, passing tak sampai. Position out. Tapi beransur baik. Ingat! 10 minit pertama dan 10 minit yang terakhir adalah masa paling penting dalam sesebuah perlawanan kerana sekiranya gol dijaringkan di dalam masa ini akan memberikan impak yang besar kepada kedua-dua pasukan."

Selesai sesi muhasabah ringkas, semua pemain bersurai.

"Jangan lupa, next game lagi 2 hari di Sekolah Teknik!"

Saturday, 8 November 2014

Antara Cinta dan Tanggungjawab


"Alhamdulillah, hari ini boleh masuk rumah baru. Allah mudahkan urusan, jadi tak perlu duduk berasingan lama-lama selepas nikah", ujarku dalam hati.

Baru sahaja melangsungkan majlis menyambut tetamu semalam harinya. Hari ini sudah pulang ke Johor kerana keesokan harinya perlu bekerja.

Dua minggu pertama, sibuk setiap hari keluar ke pasaraya-pasaraya mencari barang-barang keperluan rumah. Al maklumkah, rumah baru (masuk). Kosong serba serbi.

Kelam kabut juga mahu menyesuaikan diri diantara urusan rumah, kerja, tarbiyah dan dakwah. Beberapa kali juga terlewat tiba ke pejabat dan program-program sehinggakan ada yang menegur, "Kau ni, lepas kahwin ni asyik lambat je memanjang"

Dush. Kena tepat sebijik dikepala.

"Kau kata kau orang yang ditarbiyah, kenapa begini pula jadinya? Aku ingat, lepas berkahwin semakin gencar amal. Allahu Allah. Teruk ni. Kalau berterusan, fitnah besar kepada tarbiyah dan dakwah itu", marahku pada diri.

Mana kan tidak. Jika ketika bujang dahulu, akulah antara yang pertama tiba di tempat pertemuan usrah. Akulah antara yang pertama tiba di pejabat dan menyusun kerusi untuk berprogram.

Namun sejurus selepas berkahwin, muka siapa lagi yang lambat kalau bukan aku. Paling awal, cukup-cukup makan. 

"Argh. Buat apa kahwin kalau begitu. Makin teruk, bukan makin baik. Makin lambat, bukan makin laju", tidak habis lagi memarahi diri.


Bertindak

Ini tak boleh jadi dan perlu diperbaiki. Susun semula jadual, rancang semula perjalanan.

Apa tujuan kau berkahwin?

Antaranya supaya si isteri dapat menampung kekurangan kau dan kau dapat menampung kekurangan si isteri, melengkapkan sebahagian dari agama.

Muhasabah kembali. Refleksi mana yang silap. Kita muda, banyak perlu belajar tapi itu bukan alasan untuk terus buat silap dan alpa dalam kesilapan. 

InshaAllah, apabila tujuan perkahwinan itu kerana dakwah, disatukan atas akidah dan fikrah yang sama maka dipermudahkan banyak urusan. Yang penting saling mempercayai dan sanggup berkorban.

Macam-macam ada!

Friday, 3 October 2014

Qudwah

Assalamualaikum.

Qudwah merupakan sebuah perkataan arab yang kini telah sinonim penggunaannya dikalangan masyarakat di Malaysia terutamanya bagi mereka yang beragama Islam. Qudwah (القدوة) sekiranya diterjemahkan kedalam Bahasa Malaysia akan membawa maksud 'contoh tauladan' ataupun 'role model' jika diterjemahkan ke dalam Bahasa Inggeris.


Qudwah dalam kehidupan

Contoh mudah kepada bagaimana qudwah ini berperanan di dalam kehidupan kita sehari-hari adalah dengan melihat bagaimana seseorang itu mempengaruhi mereka yang berada di sekeliling mereka secara langsung atau tidak langsung.

Ibubapa dan anak-anak

Ibubapa pada kebiasaannya merupakan qudwah yang paling dekat kepada anak-anak mereka. Sejak dari kecil sehinggalah anak-anak dewasa, hampir kebanyakan daripada apa yang dibuat oleh ibubapa akan ditiru oleh anak-anak. Bagaimana cara berinteraksi dengan orang lain, cara mereka bertindakbalas terhadap sesuatu perkara, amalan yang menjadi kebiasaan mereka, serta banyak lagi.

Sekiranya ibubapa seringkali marah-marah serta menggunakan perkataan yang kurang elok, maka lama-kelamaan anak-anak juga akan mengadaptasi sifat marah-marah dan menggunakan perkataan kurang elok di dalam percakapan mereka.

Begitu juga sekiranya ibubapa mengamalkan bahasa serta tutur kata yang elok dan lembut di dalam rumah, maka anak-anak akan mengikuti apa yang sering merika lihat dan dengar itu dan menjadikannya sebagai suatu ikutan.

Ibubapa perlu menunjukkan qudwah yang baik dirumah
Perlakuan baik dan buruk ibubapa di rumah akan menjadi kayu ukur (benchmark) kepada anak-anak sebagai sesuatu yang boleh diamalkan di dalam kehidupan.

“Setiap anak dilahirkan dalam keadaan fitrah (suci bersih), maka ibu bapalah yang bertanggungjawab sama ada menjadikannya Yahudi, Majusi atau Nasrani,” (Riwayat Muslim).

Menjadi tanggungjawab ibubapa untuk mendidik anak-anak mereka dengan panduan dan didikan dengan betul. Menunjukkan qudwah yang betul merupakan salah satu cara yang paling berkesan di dalam mencorakkan anak-anak ke arah yang sepatutnya.


Kita dan kawan-kawan

Kawan-kawan yang sering kita dampingi merupakan cerminan kepada siapa diri kita yang sebenarnya. 

Kita merupakan qudwah kepada kawan-kawan kita dan kawan-kawan kita merupakan qudwah kepada kita. Mereka yang selalu bersama dengan sahabat yang selalu pergi ke masjid dan surau pasti lama kelamaan akan terpanggil untuk turut sama ke masjid dan surau. 

Begitu juga mereka yang sering meluangkan masa dengan mat rempit pasti akan banyak menghabiskan masanya di jalan-jalan, di atas motorsikal, melepak dan merempit ke sana ke mari.

Akibat tersalah pilih kawan, musibah melanda

Walaupun pada permulaanya mungkin kita tiada kecenderungan atau meminati perbuatan tersebut, namun lama kelamaan perbuatan yang sering kita lihat dan alami itu sedikit sebanyak akan mempengaruhi kita sebagaimana menurut sebuah hadis Nabi SAW:

“Diumpamakan rakan yang soleh dan rakan yang jahat ialah seperti (berkawan) dengan penjual minyak wangi dan tukang besi. Penjual minyak wangi tidak akan mensia-siakan anda, sama ada anda membelinya atau hanya mendapat bau harumannya. Tukang besi pula boleh menyebabkan rumah anda atau baju anda terbakar, atau mendapat bau busuk.” (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Seseorang yang mendampingi pencinta ilmu akan banyak menghabiskan masanya di kuliah-kuliah serta majlis-majlis ilmu manakala seorang yang mendampingi pencinta permainan video akan banyak menghabiskan masanya bermain permainan video serta apa sering dituturkannya juga akan berlegar disekitar permainan video.

Menjadi peranan kita untuk memilih dengan siapa kita sering berdamping dan disamping itu memperelokkan peribadi kita kerana mana tahu kita menjadi qudwah kepada mereka yang berada disekeliling kita.

Bersama dengan mereka yang baik akan membina biah solehah (suasana yang baik) untuk memupuk sifat-sifat yang baik dalam diri kita.


Qudwah Hasanah (contoh tauladan yang baik)

Sesiapa sahaja boleh menjadi qudwah kepada seseorang yang lain samada dari tuturkatanya mahupun amal perbuatannya.

Sebagai seorang yang beragama Islam, kita hendaklah menjadikan junjungan besar kita, Nabi Muhammad SAW sebagai qudwah yang terbaik untuk kita ikuti.

“Sesungguhnya, adalah bagimu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan keredhaan Allah dan balasan baik hari akhirat, serta ia pula menyebut dan banyak mengingati Allah.” (Al-Ahzab:21)

Dengan meletakkan Nabi Muhammad SAW sebagai qudwah hasanah bagi diri kita akan melahirkan banyak sifat-sifat positif dalam diri kita.

Qudwah hasanah yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW boleh kita amati serta terokai melalui pembacaan kitab-kitab Sirah, perkongsian-perkongsian dalam majlis ilmu sertai dengan menghayati ayat-ayat di dalam Al-Quran yang menceritakan mengenai baginda.

Usrah/Halaqah itu mengumpulkan individu-individu yang mahukan kebaikan

Tindakan kita?

Setelah mengetahui akan qudwah hasanah dan mengambil contoh dari Nabi Muhammad SAW, ada beberapa perkara yang boleh kita aplikasikan di dalam kehidupan kita seharian, antaranya:


  • berusaha untuk meninggalkan sifat-sifat mazmumah (terkeji) dan berusaha mengamalkan sifat-sifat mahmudah (terpuji)
  • perbanyakkan membaca sirah Sahabat disamping membaca sirah Nabi Muhammad SAW
  • Banyakkan bersama di dalam perkumpulan dengan orang-orang soleh sertai orang-orang yang mahukan kebaikan seperti usrah/halaqah dan majlis-majlis ilmu
  • Mengelakkan daripada terjebak di dalam aktiviti-aktiviti yang boleh menyebabkan kita terjeremus kepada perkara sia-sia (membuang masa), apatah lagi perkara-perkara kemaksiatan


Wallahu'alam.


Saturday, 6 September 2014

Seronoknya halaqah! : Pemuda Al-Qassam

"Anne, roti kosong 1, roti telur 1", ujar abang kepada seorang pekerja restoren mamak di tepi stesyen Petronas itu.

"Hah,korang nak makan apa? Tak yah nak buat-buat malu sangatlah dengan saya", dengan nada bergurau kepada Emir, Tajul, Izzat dan Hariz.

"Haaa. bagi sama macam abang la", sahut Tajul.

"Saya pon bagi sama macam abang", Izzat menambah.

"Err, say pon lah kalau macam tu", kata Hariz selamba.

Emir kelihatan sedang asyik leka dengan telefon bimbit ditangan sehinggakan tidak perasan namanya dipanggil.

"Abang taiko, mau makan apa?", sinis abang kepada Emir.

Sambil tersengih, "Abang makan apa? korang makan apa?"

"Adalah!", Hariz, Tajul dan Izzat menjawab serentak sambil tergelak kecil.

"Tu la, orang suruh 'order' makan, dia pergi layan 'henset'"

Mata Emir meliar ke beberapa pelusuk di dalam restoren kemudian berhenti. Hah!

"Anne, bagi ini roti", sambil menunjuk ke arah gambar roti arab daging kambing yang terletak di atas meja

Seperti biasa, abang memulakan sesi halaqah kali ini dengan bacaan surah Al-Fatihah.

Seusai membaca Fatihah, abang menyambung bicara, "Alhamdulillah, tadi kita dapat solat maghrib secara berjemaah di masjid. Untung! Dapat 27 kali ganda pahala dari solat bersendirian. Tambah lagi dengan beriktikaf di masjid, perjalanan ke masjid lagi. Meletup-letup pahala.

Cuba teka harini kita nak cerita pasal apa?"

"Hurm... susah la nak fikir. Letih dah fikir nak jawab exam semalam. Dah la banyak mukasurat yang kosong", Izzat mengeluh.


"Ha ah la bang, letih perah otak. Kering dah ni tak boleh nak fikir", ujar Tajul sambil tersengih.

"Mana ada, aku rilek je", Hariz menyampuk.

"Yela, kau tu tingkatan empat. Mana ada Trial SPM!", Emir membalas. 

"Ok la disebabkan masa kita terhad malam ni, tak mau la teka teki lama-lama. Nanti tak sempat pulak", abang mencelah meredhakan suasana yang tak berapa nak riuh itu.

"Hari ni saya nak kongsi berkenaan Pemuda Al-Qassam. Pembebas Al-Aqsa, simbol kebanggaan Umat Islam"

"oooo...!"

"Siapa pernah dengar mengenai Al-Qassam? Siapa Al-Qassam ni?", abang memulakan perkongsiannya dengan soalan.

Forget Captain America, behold, Captain Gaza!

"Al-Qassam ni skuad tentera yang kat Palestin tu kan? Diorang ni la yang lawan Israel tu kan bang?", Izzat menjawab dengan lebih banyak soalan.

"Erk, krik krik. Orang tanya dia, dia tanya orang balik"

"Betul la tu. Al-Qassam ni sayap ketenteraan kepada HAMAS...kot", jawab Hariz separuh yakin.

"Aik, tadi punya yakin bunyinya. Kenapa ada kot kat hujung", ujar abang.

Hariz tersipu-sipu malu. 

"Betul la tu Hariz. Briged Al-Qassam ini merupakan tentera elit yang ditubuhkan pada tahun 1992 mengambil nama sempena nama Syeikh Izzudin Al-Qassam, tokoh perjuangan Islam dari Syria [klik sini]. Bermula dengan kuantiti yang sedikit serta kelengkapan yang minima, briged Al-Qassam berkembang dengan pesat sekali sehinggalah sekarang dengan mempunyai keanggotaan sebanyak 10,000 orang hanya di bandar Gaza! [klik sini]"

Izzudin Al-Qassam - perjuangannya menjadi ikutan


"Siapa tahu apa syarat kelayakan untuk jadi ahli briged Al-Qassam?"

Tuesday, 24 June 2014

Perjuangan yang belum selesai

Assalamualaikum.

Pada malam Jumaat yang lepas, aku menumpang seorang rakan sekerja untuk balik ke kampung. Lebih kurang sejam perjalanan, kama singgah di RnR untuk mengalas perut.

Kebetulan ketika itu aku memakai baju yang mempunyai lambang ISMA.

Selesai mengalas perut, kami kembali menyambung perjalanan. Beberapa minit di dalam kereta, beliau yang sedang memandu kereta memulakan bicara.

'sejak bila kau join ISMA?'

Terkedu sebentar, aku membuka mulut menjawab pertanyaannya, 'waktu aku belajar dulu (Australia) '

'Eh time tu pon dah ada ISMA dah eh kat situ?

'Haah' [tekan sini]

Beliau bersuara lagi, 'Bagus eh ketua (Presiden) ISMA tu, apa namanya, Ustaz Abdullah? Aku nampak dia je yang berani bersuara. Aku tengok orang lain, UMNO ke PAS ke pon tak berani bersuara dengan orang-orang tu (Evangelist, Islam Liberal, anti-Islam, dll). Dia je yang lantang'

'Wah, bagus lah kau. Peka dan ambil tahu. Kau tahu tak, yang Ust Lah (Ust Abdullah Zaik) didakwa di bawah akta Hasutan dan haritu masuk mahkamah disebabkan kenyataannya di ismaweb? [tekan sini]'

'Oh tau. Kenapa? '

' Yang kelakarnya, di antara orang yang buat laporan polis tu, orang yang sama yang keluar kenyataan di media menyatakan tidak bersetuju dengan akta hasutan dikenakan ke atas Ust Lah. Ada pihak-pihak yang rasa terancam apabila ISMA membongkarkan agenda-agenda mereka [tekan sini]'

Beliau bertanya lagi. 'Apa beza ISMA dengan NGOs dan pihak yang lain macam UMNO, PERKASA dan lain-lain? [tekan sini]'

'ISMA meletakkan kedaulatan Islam sebagai yang paling utama di Malaysia. Di Malaysia, orang Melayu merupakan majoriti dan boleh dikatakan hampir kesemuanya Islam. Jadi bangsa Melayu itu sebagai tonggak untuk menegakkan dan menjaga kedaulatan Islam di Malaysia. Tapi kau jangan salah faham yang apabila meletakkan fokus pada bangsa Melayu, golongan seperti Cina dan India Muslim akan diabaikan. Bukan! Sebaliknya, mereka juga mendapat hak mereka yang sepatutnya mereka dapat. Sebab itu slogan ISMA - Melayu Sepakat, Islam Berdaulat. [tekan sini]'

Berborak berkenaan beberapa isu yang lain kemudian beliau beralih ke isu politik.



'ISMA masuk PRU13 yang lepas kan. Ada menang ke? [tekan sini]'

' yup. Tak ada yang menang pon. Tujuan ISMA masuk PRU13 bukan untuk menang, tapi untuk memperkenalkan (fikrah) ISMA kepada masyarakat.'

' Oh yeke. Aku tengok memang ISMA ni lain dari yang lain kan. Dulu aku ada tengok kenyataan dari Presiden ISMA semasa ISMA mengisytiharkan penyertaan dalam politik. Dia memang jelaskan apa tujuan ISMA menyertai politik. Tak macam sesetengah ahli politik, dari Johor pergi Kelantan, Singgah Perlis, makan di Ipoh, lepas tu baru sampai KL. Berbelit-belit dan selalunya tak sampai pon KL!'

'Betul tu. Antara sebab ISMA sertai PRU13 ialah untuk membetulkan pemikiran orang Melayu kita yang selama ini berfikir hanya boleh memilih sama ada pihak pembangkang atau pihak pemerintah. Sebaliknya memilih pihak yang pada akhirnya akan menguntungkan Islam di Malaysia. Jadi akhirnya, tidak kisah pihak mana yang menang, Islam akan tetap berdaulat dan tidak digugat. Sebagai contoh, sekiranya sebuah usul dibawakan oleh pihak pembangkang yang membawa kebaikan kepada Islam maka pihak kerajaan akan turut menyokong usul yang dibawakan tu!'

'Oh macam tu eh. Bagus juga idea yang ISMA bawa tu, last sekali orang Islam juga yang untung'

Tidak dapat melihat ekspresi wajahnya kerana beliau memandang ke hadapan dan aku pula duduk di belakang.

'Mana ISMA dapat duit eh? Ada dapat dana dari mana-mana ke?', soalnya dengan perasaan ingin tahu.

'Duit ISMA adalah dari poket ahli-ahlinya sendiri. Selain tu, ISMA pon ada badan koperasi yang turut menjana kewangan.'

Suasana menjadi senyap buat seketika. Kami pon hampir tiba ke destinasi yang ditujui. Aku menutup perbualan kami pada malam itu dengan satu soalan.

'Kau nak join (sertai) ISMA?'

-Daftar atas talian-

Saturday, 19 April 2014

Remaja, beragendakah anda?




Assalamualaikum.

Menurut sebuah kajian yang dijalankan terhadap sejumlah responden, di antara perkara yang paling ditakuti oleh seseorang adalah bercakap dihadapan khalayak ramai.Sehinggakan ada yang mengkategorikan ketakutan bercakap dikhalayak ramai adalah lebih menakutkan daripada terjun dari bangunan untuk membunuh diri!
 
Sekiranya kajian yang sedemikian rupa dijalankan di Malaysia, pasti bercakap dikhalayak ramai akan mendapat ‘top 3’ di dalam carta perkara yang paling ditakuti selain hantu pocong dan Pontianak. Hakikatnya, begitulah kenyataan.
Berhadapan dengan berpuluh-puluh hinggakan beratus-ratus bahkan mungkin beribu-ribu biji anak mata yang disasarkan tepat kepada orang yang bercakap dihadapan, siapa yang tidak gentar, cuak, kaku dan menggigil?

Menghilangkan perasaan gementar bukanlah perkara yang mudah.Persediaan yang cukup, latihan yang  berterusan serta doa kepada ya Rabb pastinya amat diperlukan. Sistem pendidikan di Malaysia  pada suatu ketika dulu kurang mendedahkan dan memberi peluang untuk membina anak muda yang  berani dan mahu untuk memimpin dan berucap di hadapan.

 
Antara aktiviti untuk memanfaatkan cuti sekolah remaja

Saya pernah berpeluang melihat bagaimana pelajar-pelajar ‘primary school’  diajar untuk terkehadapan semasa menuntut di Australia  suatu ketika dahulu.Pelajar-pelajar dipupuk dengan sikap untuk banyak bertanya ketika sesi pembelajaran.Teringat saya ketika menjadi tenaga pengajar tambahan untuk suatu program yang disediakan untuk pelajar ‘primary  school’. Apabila ditanya soalan, pasti berebut-rebut pelajar mengangkat tangan untuk menjawab soalan yang diberikan. Bukan seorang dua, tetapi majoriti daripada jumlah pelajar yang ada.

Apabila diminta untuk bercakap di hadapan,  kebanyakkan daripada mereka akan mara kehadapan dan bercakap dengan penuh yakin dan jelas. Hebat! Ada masa-masa ketika, soalan yang  diajukan terlalu banyak dan kerap sehingga kita tidak larat menjawab.

Berbeza dengan suasana ketika saya bersekolah dahulu. Apabila cikgu yang  mengajar mengajukan solalan, pasti suasana di  dalam kelas menjadi senyap.Mungkin sekali pelajar tidak tahu bagaimana hendak menjawab atau barangkali takut! Takut untuk mengangkat tangan,  bangun dan memberikan jawapan.

Apa yang dibicarakan diatas hanya merupakan salah satu contoh daripada perkara yang perlu kita lihat pada generasi-generasi yang akan terbina. Namun, tidak patut untuk kita menuding jari dan menyalahkan system pendidikan kita. Semua pihak perlu proaktif untuk membina generasi harapan. 

Didikan atau pun tarbiyah Islam yang syumul(lengkap, menyeluruh) serta berterusan diperlukan  untuk membina jati diri seseorang remaja muslim. Pentarbiyahan itu tidak seharusnya focus hanya pada satu paksi, tapi hendaklah mencakupi aspek pengetahuan, ibadah, akhlak, akidah, perwatakan, jatidiri,  pengurusan diri serta fizikalnya.

Salah satu perkara paling penting dalam tarbiyah


Seseorang yang hanya cemerlang dari segi akademik dan pengetahuan,  tetapi mengabaikan penampilan diri serta kesihatan diri tidak dikira hebat.


“Sesungguhnya kamu mempunyai tanggungjawab untuk menunaikan hak terhadap tubuh badan kamu” (Riwayat Bukhari)


Tidak juga dikira hebatnya seseorang itu sekiranya masanya hanya dihabiskan berseorangan di tikar sejadah mahupun sudut-sudut masjid  sekiranya dia tidak menjaga akhlak serta peribadinya.


“Seorang lelaki bertanya kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah,  sesungguhnya seorang wanita terkenal dengan banyak bersembahyang (sunat), berpuasa dan bersedekah, namun kata- katanya menyakiti jirannya.” Sabda Nabi SAW: “Dia dimasukkan ke dalam neraka”…  (Riwayat Ahmad)


Apakah erti pada berbadan sasa,  berstamina tinggi dan sentiasa memenangi kejohanan yang disertai sekiranya tidak mementingkan aspek penjagaan solatnya.

Team OLE, ketika di menuntut di Australia

Kita  juga tidak mahu sekiranya seseorang itu hanya pandai berbicara tetapi tidak mempunyai agenda yang jelas, ke mana hendak ditujuinya. Kita  tidak mahukan umat yang tiada agenda hidup,  hanyut dalam hiburan melampau serta tenggelam dalam arus kemodenan dan globalisasi Barat yang mengasyikkan itu tanpa menyedari betapa musuh-musuh Islam  sedang sibuk merancang bagaimana merosakkan jati diri anak bangsa dan menghilangkan agenda mereka.

Akhir kalam, antara soalan-soalan yang perlu kita sering bertanyakan pada diri kita:

  • Siapa kita?
  • Apa tujuan kita hidup?
  • Ke mana kita hendak membawa orang-orang yang kita pimpin?
  • Apa agenda serta perancangan musuh-musuh Islam?


Saturday, 15 February 2014

Ini kisah saya

Assalamualaikum,

Setiap individu ada hak mereka sendiri untuk menyimpan dan menyingkap kisah mereka sendiri kepada orang lain. Ada perkara yang bagi mereka tiada masalah untuk dikongsikan bersama orang lain, ada perkara yang mereka pilih untuk simpan dan dikongsi dengan orang-orang tertentu yang mereka buka hati padanya. 

"Trust is to be earned, not given",

 kita perlu menjadi orang yang dipercayai, dan kepercayaan perlu diperoleh, bukan pemberian. 

Hari ini, saya bertulis berkenaan saya, bukan orang lain.

Saya bukan orang yang mudah berkongsi berkenaan diri saya. Banyak perkara saya simpan, dan hanya helaian kecil dalam diari kehidupan saya yang saya kongsikan pada orang lain. Bagi saya, permasalahan diri dan kisah hidup saya bukanlah sesuatu yang penting dan besar sehingga perlu diceritakan pada orang. 

Tapi, hari ini saya ingin buka lagi beberapa kisah, yang selama ini saya simpan. Semoga yang membaca, mendapat manfaat walaupun sedikit.

****************************************

Saya seorang yang agak aktif dan periang. Saya tak suka mengingati kisah lalu yang sedih tetapi kesedihan itu tidaklah menjerumuskan saya ke lembah kemurungan.

Ayah saya meninggal ketika saya berada di tingkatan 2. Saya tidak ingat akan tarikhnya, dan mungkin tahunnya juga silap. Tetapi apa yang saya ingat adalah saya berada di sisi ayah ketika ayah meninggal. Dalam keadaan tidak mengambil serius apa yang berlaku. Berlari-lari di hospital, tergelak-gelak dan bergurau dengan adik.

Ketika mana orang sedang membaca Yaasin di majlis tahlil arwah ayah, saya pula bermain 'Wrestling' dengan sepupu-sepupu di tingkat atas rumah di kampung. Mungkin sikap terlalu periang itu sedikit sebanyak ada keburukannya. 

Tetapi, mungkin juga sikap positif dan ketidakmatangan itu yang menyelamatkan saya dari menjadi seorang yang murung dan negatif. Saya lihat, mama dan along (kakak)  tidak lalu makan untuk jangka masa yang lama, dan sentiasa menangis, terutamanya mama. Bagaimana hendak membesarkan anak-anak seramai 5 orang seorang diri dan kesemuanya masih belajar. Besar sekali pengorbanan mama.

Antara prinsip yang mama pegang adalah pendidikan mesti sentiasa diutamakan. Mama tak pernah kedekut untuk hantar anak-anak ke kelas tuisyen, beli buku pelajaran yang mahal-mahal, Berulang-alik hari-hari hantar anak ke tuisyen. Setiap kali anak-anak nak menghadapi peperiksaan, mesti berpuluh-puluh botol air yang dah dibacakan doa di Darus As-Syifa diterima.

Ketika zaman sekolah dahulu, selalu mama mengadu duit untuk belanja dapur tak cukup. Kena korek sana, korek sini. Ketika itu, apa yang boleh dibuat? Belajar rajin-rajin. Alhamdulillah Allah permudahkan jalan. Dibuka laluan untuk sambung belajar di MRSM Kuantan. Yuran bulanan RM30. Makan 6 kali sehari. Jimat disitu. Berbelanja hanya ketika 'outing', beli stok makanan dan ke bandar.

Kemudian selesai SPM Allah permudahkan lagi urusan, dapat biasiswa MARA untuk belajar di UTP. Selepas SPM, duduk di rumah seminggu sahaja. Jimat sedikit kos untuk mama tanggung dengan adanya biasiswa.

Keluar keputusan SPM, Allah buka jalan untuk ke negara orang. Dikurniakan biasiswa JPA untuk sambung belajar di Australia. Alhamdulillah dapat biasiswa, dapat ringankan beban mama. Tidak perlu mama berbelanja besar untuk membayar duit pengajian dan seumpamanya.

...

..Kesihatan

Saya menjejakkan kaki di bumi Kangaroo dalam keadaan kesihatan yang baik. Tiada penyakit kronik. Seperti kebanyakkan remaja yang lain. 

Australia, tanah seribu kenangan (belum habis pusing!)
2009, tahun pertama berada di Australia. menjelang sekitar bulan 5 sebelum peperiksaan semester 1, saya disahkan mengidap penyakit Diabetes Mellitus Type 1. Satu penyakit yang tidak asing di telinga, tetapi asing pada tubuh. Beberapa minggu sebelum berjumpa doktor, beberapa simptom hadir. 

Antara yang saya alami adalah sentiasa dahaga (dan lapar), kerap (sangat) ke tandas untuk membuang air, kulit kering, Terlampau amat cepat sangat letih (lagi-lagi ketika bersukan), turun berat badan (mendadak! 10 kg turun) dan kabur penglihatan.

Setiap hari akan ke tandas melebihi 10 kali. Perubahan fizikal yang berlaku sehinggakan ada kawan yang tidak mengenali saya jika hanya melihat sekilas pandang. Kurus kering.

Saya memandu scooter ke klinik kesihatan di dalam kampus universiti (lebih kurang 8km dari rumah) untuk membuat ujian darah, dan kembali semula keesokan harinya. 

"Mate, i'm afraid i have a very bad news for you. You are suspected to have Diabetes", doktor memberitahu saya ketika kembali ke klinik untuk mengetahui keputusan ujian darah. [diabetes Type 1, baca sini]

"Oh, yeke"

Doktor menulis surat untuk merujuk saya ke Royal Adelaide Hospital(RAH), yang jaraknya hanya berjalan kaki dari universiti. 

Segera, dimasukkan ke dalam ICU, selepas saya singgah untuk makan tengahari di sebuah restoran warga Malaysia (swinging Bowl, [baca sini]) yang berdekatan. Doktor memaksa untuk bermalam di situ.

Di situ, ditahan sekitar 2 hari 1 malam (rasanya). Nutritionist, dietitian, endocrinologist semua datang bertemu janji. Ada yang cakap, terkejut dengan reaksi saya. Macam tidak ada apa-apa. Teringat apabila doktor kata, kalau dah faham semua yang diajarkan, nanti bole discharge awal. Jadi saya angguk faham pada semua soalan. 

Keesokan hari, dilepaskan dari hospital dan pulang ke rumah. 


Telefon mama, "Mama, Ayit diagnosed with Diabetes"

Terdengar suara mama menangis di corong telefon.

Sejak dari waktu itu sehingga penghujung tahun 2009, saya hanya dapat tidur 1-3 jam sehari. Hampir setiap hari. Bukan senang untuk menyesuaikan diri. Malam-malam pasti terbangun untuk ke tandas 4-5 kali. Lebih kurang 6 bulan. 


Bersukan, 10-15 minit sudah letih. Bila cepat letih, prestasi juga menurun. Bersukan tidak lagi seseronok sebelumnya. Apabila hendak masuk tournaments, tak boleh main lama. Kebanyakkan masa, hanya memanaskan bangku simpanan. Mungkin orang kesian, jadi tetap dapat sertai.

Letih, cepat letih
Pulang ke Malaysia pada musim panas penghujung 2009. Teringat wajah mama ketika bertemu di KLIA.

Tahun 2010, cabaran lain pula.

Beberapa hari selepas peperiksaan akhir tahun semester 2. Semua teman serumah bersama rakan-rakan yang lain bercuti di Goolwa Beach. Antara aktiviti utama adalah mengutip cockles (kerang) dan mandi pantai (musim panas). 

Ditakdirkan saya tidak mengikuti mereka dan tinggal seorang diri di rumah. Keluar sebentar singgah ke Coles di Northpark Shopping Centre untuk membeli barangan makanan.

Selesai membayar, tiba-tiba badan terasa tidak sedap. Jantung berdegup kencang. Kepala pusing. Hampir pitam. Tak mampu untuk berjalan ke kereta, berbaring di bangku yang berdekatan. Capai telefon di dalam kocek, terus menelefon naqib (murabbi, senior juga sahabat) memberitahu keadaan diri. 

Beberapa ketika, tiba beliau bersama seorang rakan (kemudian menjadi housemate). Cemas. Terus dihantar saya ke hospital( RAH lagi!). Apabila tiba di hospital, sakit tadi dah berkurang sedikit. Masuk bahagian EMERGENCY, sekali lagi kena bermalam di hospital. 

Lebih dari 10 wayar yang disambung dari badan ke sebuah mesin, mungkin untuk memantau kondisi badan. Pakar-pakar dari bahagian tertentu datang untuk mengenalpasti punca penyakit. Akhirnya, jawapan ditemui.

Graves' Disease aka Hyperthyroidism [baca sini
Secara mudah, suatu penyakit yang menyebabkan degapan jantung super tinggi (metabolisme tinggi), badan lemah (muscle weakness), tidur terganggu dll.

Penyakit yang agak bertentangan dengan Diabetes. 

Diabetes = Perlu kurangkan makan

Hyperthyroidism = Perlu kerap makan (cepat lapar, kerana metabolisme tinggi)


Ada doktor cakap, "Poor guy. You got your diabetes from your late father and now Graves' Disease from your mother"

Saya senyum. 

"They (the diseases) are not misfortunes, they are gifts"


Think positive: Hadiah, ye hadiah. Bukan bala.
...

2014, bulan Febuari.

Menjamah sedikit mee selepas ceramah bulanan di surau. Kepala sedikit pusing. Makan sebiji panadol dan terus tidur.

Keesokannya, sempat bersolat subuh berjemaah di surau. Pulang dari solat, makan lagi 2 biji panadol dan terus tidur.

Saya muntah-muntah. Bukan biasa-biasa. Lebih 20 kali muntah dalam tempoh sehari. Berat badan turun 5kg (atau lebih) dalam masa 1 hari sahaja.

Dipendekkan cerita, saya meminta rakan menghantar ke Hospital Kulai dan kemudian dari situ dipindahkan ke Hospital Johor Bahru aka Hospital Sultanah Aminah(HSA) menaiki ambulans (pengalaman!)

Dimasukkan ke wad Dahlia 1, wad yang menempatkan pesakit-pesakit yang kronik. 95% warga emas. 3 hari 3 malam (macam bercuti!) di situ, ada beberapa pesakit yang meninggal di atas katil hospital. 

Malam pertama, dekat 15 botol/beg air + dll dimasukkan ke dalam badan. Disambung di kedua-dua belah badan. Setiap sejam, pasti dikejutkan untuk disemak bacaan gula dalam darah. Beberapa jam sekali disemak tekanan darah, dimasukkan antibiotik (pedih) melalui saluran tiub kecil di tangan.

Sepanjang masa sibuk, tidak kira masa. Paling lengang ketika subuh sehingga waktu sarapan pada pukul 8. Ada yang kata, HSA adalah hospital yang kedua tersibuk di Malaysia selepas Hospital Kuala Lumpur(HKL).

Alhamdulillah, layanan nurses lelaki dan perempuan kebanyakkannya sangat cemerlang dan tidak kasar. Mungkin sebaik mana-mana hospital swasta dari segi servis. Cuma kerana bilangan pesakit yang terlalu ramai menyebabkan kesesakan dan suasana agak riuh sepanjang masa.

Diabetic Ketoacidosis [baca sini]

Salah satu komplikasi yang boleh berlaku kepada pengidap penyakit Diabetes. Pengajaran untuk diri, jangan lupa check bacaan gula!

"Kamu ni, tinggal sikit ni je lagi tau tak? (sambil menunjukkan jarak antara jari ibu dan jari telunjuk)", kata salah seorang doktor senior disitu.

Saya sengih.

"sikit je lagi tau"
...

Alhamdulillah, dipanjangkan usia.

Dua penyakit ini, menyebabkan tahap stamina turun mendadak, badan menjadi kurang tahan. Ketahanan diri lemah. Cepat letih dan cepat hilang fokus.

Tapi saya yakin dengan apa yang termaktub dalam Quran, bahawa Allah tidak akan membebani hambaNya melebihi apa yang mereka mampu (2:286). 


Apabila ditimpa penyakit itu juga bukti bahawa diri kita ini punyai banyak dosa. Kifarah dosa.

Selain itu, ujian juga ditimpakan untuk menguji benarkah kita ini orang yang beriman, atau sekadar dibibir sahaja (29:2).

Apabila ditimpa penyakit, ingatlah kisah Nabi Ayub bagaimana ujian Allah yang ditimpakan keatasnya sehingga 7 tahun lebih lamanya.

Penyakit sering dikaitkan dengan ketidakupayaan dan segala macam perkara negatif, namun mungkin kita boleh melihat dari perspektif berbeza. 

Sedikit pesanan saya pada yang membaca, 

Kematian itu dekat, persiapkan diri.

Ujian itu rahmat, hadapilah dengan redha.

Allah itu adil, sentiasa berfikiran positif.

Berdoalah, Allah Maha Mendengar.