Mari ikut blog ini

Sunday 30 January 2011

Pernahkah anda?

Salam,

Hanya koleksi cerita yang ingin dikongsi based on cerita orang dan pengalaman.

-Pernahkah anda? di tanya oleh non-muslim kenapa air wuduk terbatal bila kentut?

Suatu hari dahulu, time masih bersekolah. Tidak ingat darjah atah tingkatan. Cikgu cerita, mengenai pengalaman kawan dia mengajar di Sabah/Sarawak.




Suatu hari, dia di tanya oleh seorang penduduk local disitu yang bukan beragama Islam. Dengan nada menyindir, soalan beliau berbunyi begini," Pelik la orang Islam ni, bila kentut pon boleh batal wuduk. Sedangkan wuduk basuh muka, bukan basuh punggung". Pastu kawan sorang ni pon dengan serta merta menjawab,"Contoh kalau kita tengah berada dalam satu majlis. Pastu kita terkentut, takkan kita akan sorokkan punggung kita kan? Mesti kita try untuk sorok muka."

-Pernahkah anda? sedang berjalan-jalan di shopping complex then tetiba datang sorang mamat ni tegur,"bang, kedai kopi terbuka bang".
tu maksudnya kau tak zip seluar la tu.Jadi kalau orang dah tegur camtu pandai2 la zip seluar tu dan sprint 100 meter balik rumah terus takyah keluar seminggu.

Pernahkah anda? tgh2 bawak keta tetiba sedar2 je nak terlanggar papan tanda?
Tu maksudnya anda sedang mengalami microsleep. Microsleep can kills. Agak2 da cmtu tu boleh la cari tempat berhenti dan g minum kopi. tak pon g trus sleep bbrape jam, kalau tak nanti trus sleep as many jam as u want.

Pernahkah anda? Terbangun dari tidur dan mendapati jam di tangan anda sudah pukul 7 lebih. Anda melihat ke luar tingkap dan mendapati keadaan masih lagi gelap. Anda kekeliruan. Rasa-rasa macam dah lewat dah nak solat subur tapi hari masih gelap. Anda tanya kawan anda, "mat dah solat subuh lom?". Dia buat muka pelik. "Hang pasai po?"
Tu maksudnya anda baru bangun dari tidur selepas asar dan anda akan berasa kekonpiusan seakan-akan baru bangi dari tidur malam.

Sekian kemerepekan.

Wassalam.

1 comment: