Mari ikut blog ini

Saturday 14 May 2011

Dari Tanduk berkrim kepada Cinnamon bergulung

Salam,

Hari minggu adalah suatu hari yang kebiasaannya dinanti-nantikan oleh pelajar. Begitu juga aku. Kebiasaannya hari Sabtu dan Ahad aku agak sibuk, namun keadaannya berbeza untuk minggu ini. Hari Sabtu kali ini agak sedikit lapang. Aku sememangnya telah pon merancang apa yang ingin aku lakukan hari ini. Membawa tema sedikit berlainan berbanding yang biasa. Cuba teka apa dia yang berbezanya minggu ini?

Aku menjadi tukang roti!

hooray!



Hari semalamnya iaitu hari Jumaat aku pergi ke Coles bersama seorang housemate,Sep untuk membeli bahan-bahan yang diperlukan untuk membuat apa yang telah lama aku rancang untuk buat.Siap tulis list lagi tu pa bahan yang nak beli. Jarang sekali berlaku. Selalunya bila keluar untuk membeli-belah aku sekadar pergi dan mengambil apa yang aku rasa nak beli. Jangan ikuti contoh ini ye! Tak tersusun urusan (agak ah).

Ok let's cut the chase. Plannning yang ingin dibuat, cream horn. haaa dahsyat tak bunyinya? Tanduk berkrim. Apakah menatang tu?

This is Cream Horns
Seperti gambar yang tertera diatas. Itulah dia tanduk berkrim. Itulah perancangan asalnya. Dah lama dah berhajat untuk membuatnya tapi tak berkesempatan sehinggalah hari ini. Bangun pagi-pagi selepas solat subuh semangat dah nak start. Keluarkan satu-satu bahan yang diperlukan. "bread flour, plain flour, sugar, salt, milk powder, instant yeast, egg, butter, bla bla bla". Eh sat, asal macam tak cukup pulak nih?

Alamak! Semalam terlupa nak beli! Ingatkan stock kat rumah ada lagi. Down. Apa yang tak ada/cukup? Shortening, icing sugar dan milk powder. Aduh.

"Takpe la maybe boleh buat dough dulu kot pastu beli barang untuk buat filling dia pulak"

Jadi aku pon memulakan langkah.

"tepung roti 480 gram"

"Plain flour 120 gram"

"yeast, butter"

"Alamak susu tepung takde nih, hurm, takpe la takyah pon xpe kot"

Dengan menggunakan penimbang yang aku beli pada awal tahun, aku pon menyukat mengikut sukatan yang tertulis didalam buku resepi aku.

Comel kan? :D
Uli punya uli, langkah terakhir untuk menyiapkan dough ni adalah dengan memasukkan 60g butter. Aku pon fikir, beku semacam je butter ni walaupun dah keluarkan beberapa jam.

"Apa kata cairkan atas kuali, pastu mesti senang kerja kan"

pastu aku pon campurkan melted butter ke atas dough yang separa siap tadi. Hurm, mudah. (Yakin je).

"Cover dough with clean film, let it prove till it doubles its size"

Maka aku pon buatlah seperti apa yang tertera. Lepas tu ingat nak pergi Coles untuk pergi membeli bahan yang tak cukup tadi.

Dipendekkan cerita, Selepas beberapa jam, dough tu kembang-kembang jugak. Bagaimana saiznya ketika ditinggalkan, begitulah saiznya selepas beberapa jam kemudiannya. Down lagi sekali. Awatnya?!

Kemudian Sep pon kata, kalau ketika buat dough kita guna melted butter, mesti dough tu takkan naik. Oooo yeke? Awat xhabaqnya awal2. Aku pon sampai ke satu kesimpulan, Yeast mati di dalam lautan butter cair yang panas.

Habis tu nak buat apa dengan dough nih? Aku pon terfikir nak goreng je dalam minyak buat macam donut tapi tiba2 Sep bagi cadangan, "apa kata kita buat cinnamon roll?"

Ye tak ye jugak. Aku pon  kemudiannya berusaha kearah itu pulak. Hasilnya? jeng3x

Ini dia Cinnamon roll. (Terlupa nak ambil gambar time baru sahaja keluar oven) :p

Boleh la untuk first timer. Nyum nyum jugak la. hehe.

Lupa pula nak cakap, untuk membuat cream horn itu memerlukan satu peralatan khas iaitu acuan/mold dia.


Semangat xsemangat punya pasal, aku bawak benda ni dari Malaysia. haa! dahsyat x? Sebab kat sini tak tau nak beli katne, jadi takut tak jumpa jadi bawaklah dari Malaysia. Mahal sebenarnya mold ni, that's was what my mom said to me. But i don't really know the price of it. Dah la bawak banyak. huhu. Sorry mama and thanks!

Walaupun hajat awal xkesampaian tapi ada la juga hasilnya. Takde pembaziran. tetamu yang datang dapat merasa, walaupun xbanyak. Housemates pon dapat makan. Alhamdulillah.

8 comments:

  1. menarik...:)

    ReplyDelete
  2. trimas pada peng'roll' isa n amir...
    isa:yea sama2...xde hal lah...hahaha

    ReplyDelete
  3. Ana: nyum2. :D

    Isa: hehe watak sampingan tak dimasukkan namanya so nanti xperlu bayar duit royalti. :p

    ReplyDelete
  4. Cinnabon!

    Looking good, I wish to try baking too.
    Insha Allah.

    ReplyDelete
  5. boleh thn nmpk sedap..cube buat bnyk sket len kali utk delivery or pick-up ye bandu.haha:P

    ReplyDelete
  6. nisa: boleh2. cakap je bila nak nnt aku buat bila ada masa. :p

    ReplyDelete
  7. Aishah: looking good? :D .Alhamdulillah menjadi. It wasn't that hard.

    ReplyDelete
  8. boleh order nie...hihi

    ReplyDelete