Mari ikut blog ini

Monday 5 December 2011

Trend tudung di Malaysia

Salam,

Dalam tempoh 2 minggu keberadaan aku di Malaysia untuk cuti summer 2011/2012 ni, aku mendapati kebanyakan rakyat jelata di Malaysia mempunyai satu fesyen tudung dan pemakaian yang hampir sama. Di Malaysia, terdapat satu jenis tudung pakai siap (istilah aku) yang xperlu nak lipat2 dan pin (bubuh brooch). Hanya beli, sarung dan jeng jeng jeng. Siap.

Aku pernah menanyakan pendapat beberapa muslimah mengenai tudung sebegini dan kebanyakkannya yang memilih tudung sebegini adalah kerana proses pemakaiannya yang amat mudah. Hanya perlu sarung di kepala. Itu satu kelebihan tudung ini. Tudung ini juga didatangkan dengan berbagai-bagai fesyen dan warna. Menarik!
Pada hakikatnya, tudung ini telah muncul sejak beberapa tahun yang lalu tapi bagi aku yang pulang bercuti di Malaysia, cuti kali ini menampakkan penguasaan tudung ini di pasaran. Kemana sahaja tempat yang aku pergi, pasti ramai yang menggunakan tudung jenis ini.

Contoh tudung pakai siap yang di maksudkan


Mesti kaya pengasas tudung jenis ni. Tapi malangnya, aku melihat ada seperkara yang amat tidak kena dengan tudung ini. Tudung pakai siap ini (sepanjang pengamatan aku) tidak cukup labuh. Kebanyakkannya hanya nyawa2 ikan sahaja, setakat nak tutup kepala and leher sahaja.

Jadi apa masalahnya? Dah tutup kepala, rambut dan leher settle la kan? Tidak. Anda salah.

FIrman Allah:

“Dan hendaklah mereka (yakni wanita-wanita beriman) melabuhkan tudung-tudung kepala mereka hingga ke dada-dada mereka”. (an-Nur: 31)

Jadi kalau tudung tu singkat semacam je, adakah tudung itu memenuhi kriteria-kriteria yang di tetapkan di dalam Al-Quran?

Tetapi, aku tidak menafikan sumbangan tudung sebegini, cuma jika ada dipasaran, carilah yang lebih labuh yakni memenuhi kriteria-kriteria yang ditetapkan dalam AL-Quran.

FIkir-fikirkanlah.

Wallahualam

Untuk pembacaan tambahan: [Klik Sini]

2 comments:

  1. http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=Ic0Sw0y7mgA

    http://www.youtube.com/watch?v=OjmPYGbKpa8&feature=player_embedded

    slmt menonton..

    ReplyDelete