Mari ikut blog ini

Thursday 21 February 2013

Adakah mereka salah?

Salam,

Awal tahun 2012, saya dan keluarga pergi ke Pulau Pinang untuk bercuti di situ. Kami memilih untuk menyewa di kawasan sekitar Georgetown kerana Georgetown terkenal sebagai sebuah lokasi perlancongan yang mempunyai banyak 'landmarks' yang menarik.


Berdasarkan pemerhatian saya sepanjang keberadaan disana, majoriti penduduk adalah berbangsa Cina dan diikuti oleh Melayu, India dan bangsa-bangsa lain.

Kami sekeluarga menetap di An Nur Ancasa Express yang terletak tidak jauh dari Masjid Kapitan Keling. Boleh dilihat ramai penduduk berbangsa India dan beragama Islam (India Muslim/mamak) menjalankan urusan seharian mereka di sekitar Jalan Masjid Kapitan Keling.

Apa yang menariknya mengenai masjid ini adalah boleh dikatakan hampir kesemua orang yang menguruskan hal ehwal masjid merupakan keturunan mamak! Imam, muazzin, AJK masjid, penjaga tabung dan lain-lain.


Masjid Kapitan Keling, Georgetown, Pulau Pinang
Sumber: http://batu.jim.org.my/blog/wp-content/uploads/2009/12/masjid-masjid-kapitan-keling1.jpg




Menarik bukan?

Perkara sebegini tidak dapat dilihat di kebanyakan tempat di Malaysia kerana kekurangan populasi bangsa India beragama Islam.

Namun, perkara itu tidak sekalipun menghalang atau membuatkan seorang yang berbangsa Melayu seperti aku merasakan janggal untuk menunaikan solat berjemaah disitu. Tidak kira di mana anda berada Islam mensyariatkan supaya azan, iqamat dan bacaan di dalam solat sentiasa menggunakan bahasa Arab sebagai mediumnya.

Masjid Kapitan Keling ini merupakan suatu identiti unik masyarakat di situ. Perkara ini sekali-kali tidak pon menjadi persoalan atau perebutan diantara bangsa-bangsa yang berlainan, samada dari segi siapa menjadi imam atau siapa berkuasa ke atas pengurusan masjid itu.

Siapa yang majoriti dan mempunyai kuasa, kesungguhan, kehendak dan kemampuan, dia lah yang layak. Asalkan dia Islam!

Disitu, kaum India Muslim merupakan majoriti dan boleh dikatakan lebih dari 80 % jemaah ke Masjid Kapitan Keling merupakan bangsa India. 

Antara keunikan lain di masjid itu adalah ceramah-ceramah serta kuliah-kuliahnya menggunakan Bahasa Tamil (kalau tak salah) sebagai medium perantaraan. Ini merupakan hak mereka untuk melakukan sedemikian. 

Namun ada juga kadangkala penceramah jemputan yang dijemput untuk memberikan ceramah dan menggunakan medium bahasa Melayu sebagai medium perantaraan.

Adakah mereka dikatakan 'racist' atau bersikap perkauman sekiranya mereka memilih untuk melakukan sedikit kelainan dan memperjuangkan hak majoriti mereka disitu?

"I don't think so"

^v^

Wassalam.






No comments:

Post a Comment